I likhet med tidigare studier visar en ny rapport från Studieförbundet Näringsliv & Samhälle (SNS) att de kraftiga sänkningarna av arbetsgivaravgiften för unga ledde till ökad sysselsättning och lägre arbetslöshet bland yngre, framför allt i områden med högre ungdomsarbetslöshet. Men forskarna, under ledning av nationalekonomen David Seim vid Stockholms universitet, hittar även hittat andra tidigare oupptäckta effekter av skattesänkningen.

Företag med många unga anställda, exempelvis i krogbranschen, fick en extra kapitalinjektion av de lägre arbetsgivaravgifterna. Pengarna stoppades inte bara i företagarnas fickor utan användes till investeringar och fler anställda, vilket ledde till ökad försäljning, löneökningar och högre vinst.

"Det var inte bara de unga som fick högre löner – utan alla anställda", skriver David Seim och pekar på att resultaten går emot grundläggande antaganden om hur skatter slår mot ekonomin.

Däremot var inte reformen särskilt kostnadseffektiv specifikt för att sänka ungdomsarbetslösheten.

"Och även om reformen hade positiva effekter på ekonomin i sin helhet, så skulle det troligen ha varit mer kostnadseffektivt att sänka avgiften enbart för nya anställningar", skriver David Seim i en kommentar till sin rapport.