207 CC viker ut sig

Brandmän gör det, likaså fotbollspelare, skådespelare och väderpresentatörer. Det har blivit enormt populärt att vika ut sig - även i bilbranschen! Peugeot 207 CC lever på att kasta toppen och visa upp sig helt oblygt. Hela paradnumret tar tjugofem sekunder och får mycket uppmärksamhet av såväl killar som tjejer. Det är ingen vågad gissning att 207 CC kommer att bli en storsäljare och vi har provkört i ett soligt Spanien. Häng med och släpp taket loss, det är vår!

Foto:

Peugeot2007-04-19 08:08

Tidpunkten för lanseringen kunde inte ha valts bättre. Även om fransoserna är världsledande på plåtcabbar behövs det säkert lite draghjälp när ytterligare en variant ska in på marknaden. Vår och sommar är fortfarande det bästa försäljningsargumentet för en utvikningsbil. Peugeot 207 CC säljs dock inte bara på känslor, förnuftet är med på ett hörn också. För oavsett vilken motor du väljer får du faktiskt inte bara en bil för pengarna, utan två.
Vi befinner oss nästan så långt söderut man kan komma i Spanien. Det är mitt på dagen och temperaturen har klättrat upp till 25°C i skuggan. Solen visar sig från en klarblå himmel och allt talar för att fälla ner taket. Numera krävs inget handarbete med spärrar och hakar, det är bara att trycka på en knapp. Konceptet är fullständigt genialiskt även om bagagefrågan är en svår nöt att knäcka eftersom plåttaket roffar åt sig halva utrymmet när det paketeras. Det hjälper inte att min resväska uppfyller måtten för handbagage, den måste ändå ligga i baksätet. Men vem bryr sig om det när den varma asfalten ligger och väntar? Peugeot började redan i slutet av trettiotalet med att bygga öppna bilar där taket bestod av plåt istället för tyg. Då en komplicerad och svindyr konstruktion, men idag en baggis att bygga och inte särskilt dyrt heller.
Peugeot 207 CC har en fräck inredning och läderklädseln "integral fusion" aŽla 20 900 kronor ger en exklusiv touch. Då får man nämligen även instrumentbrädan och dörrpanelerna i "genuine leather". Man sitter utmärkt i framstolarna, däremot kan man glömma aktersoffan som dels är för liten och dels bör täckas av en vindavvisare. Vad ska man då välja för motor? På menyn finns bensinfyror på 120 respektive 150 hästkrafter, samt en oljebrännare på 110. Diesel blir aldrig någon storsäljare i en cab och vår favorit är faktiskt snikversionen för 175 900 kronor. Motorn är silkesmjuk i sin gång och har ett vackert ljud. Ja, en öppen bil ska inte köras alltför fort utan ska framföras värdigt med möjlighet att känna naturens dofter. Enda problemet är de kraftiga A-stolparna som inte bara skymmer en cyklist utan en hel stadsjeep. En klen tröst är att detta bidrar till rundslagningsskyddet och dessutom ingår två störtbågar av pop-up-typ. Peugeot 207 CC är lagom lättklädd och skapar inga skandaler. Det kan man inte säga om många som viker ut sig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!