208 skäl att skryta

Peugeot har alltid haft en stark förkärlek till tuffa småbilar. Sportiga har de också varit, speciellt 205:an som kom i början av åttiotalet. Nu tackar den senaste i raden, Peugeot 207, för sig och lämnar över stafettpinnen till nya 208. Namnet har bara hoppat fram ett steg men själva bilen har tagit ett jättekliv. Det rör sig om tuffare design, rymligare interiör, bättre kvalité och smartare motorer. Häng med på vår provkörning i soliga Lissabon.

Foto:

Peugeot2012-06-07 07:10


När bilföretagen har generationsskifte så har den nya modellen så gott som alltid vuxit till sig några centimeter på alla ledder. Små bilar blir alltså till sist stora bilar. Men inte när det gäller Peugeot 208 som blivit både kortare, smalare, lägre och lättare. Inte heller prislappen har ökat utan börjar på 124 900 kronor medan 5-dörrarsversionen kostar 5 000 ytterligare.

Kretsloppet är slutet
Presskonferensen börjar konstigt nog med att tala om dagen då bilen har sjungit sin sista vers, suckat sin sista suck och rullat sin sista mil. Peugeot 208 går nämligen att återvinna till 95 procent - men vem vill tänka på detta en het sommardag som denna? Låt oss istället börja med att titta på designen och interiören. Nospartiet med sitt stora luftintag och de utdragna strålkastarna följer fransosernas stilmall medan baken verkligen sticker ut. Trots att karossen är sju centimeter kortare så har man ändå lyckats plussa på benutrymmet i baksätet genom att göra framstolarnas ryggstöd tunnare. Själva instrumentpanelen tycks vara framskjuten mot torpedväggen och vindrutan samtidigt som ratten dragits ner. Instrumenten har sedan flyttats upp en bra bit vilket gör att föraren har hastighetsmätaren i blickfånget hela tiden. Låt oss kalla det för en billigare och mer okomplicerad variant av "Head-Up-Display".

Långdragen process
Under huven erbjuds en rad olika motorer och utbudet skiljer sig även om du väljer tre- eller femdörrars. Gemensamt är nya bensintreor på 68 respektive 82 hästkrafter samt en fyra på 95 och väljer du 3-dörrarsvarianten så finns dessutom en turbosnurra på 156 hästar. Om du hellre förespråkar diesel så erbjuds båda modellerna med en fyra på 68 hästkrafter medan 5-dörrars även har en oljebrännare på 92. Vi blev speciellt förtjusta i de förstnämnda bensintreorna.
Förbrukningen ligger på 0,43 respektive 0,45 liter milen och miljöbilsklassningen är lika självklar som att inte köra mot rött ljus i den intensiva trafiken här i Lissabon. Bryr du dig inte så mycket om soppatörsten så väntar två värstingar runt hörnet: 208 GTi på 160 hästar samt vrålåket GTi Racing som ska ha över 200. Peugeot slutar alltså upp att använda "RC" och återgår till "GTi". Undrar du varför? Volkswagen har envist påstått att de har ensamrätt på ordet men efter nio långdragna år så har EU-domstolen precis beslutat att de klassiska bokstäverna får användas av alla. Är inte bilvärlden underbar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!