Är taket nått nu?

Vad är bättre än den svenska sommaren? Den bjuder på varanndagsväder med ömsom sol, ömsom regn och SMHIŽs prognoser har samma tillförlitlighet som en östtysk Trabant - med andra ord ingen alls. Att åka öppet i det här klimatet har sina avigsidor, om det inte vore för den senaste modeflugan: plåtcabben. Nu pågår nämligen det "öppna mästerskapet" i bilvärlden och inte helt oväntat ligger favorittippade Peugeot 307 CC i toppen. Frågan är om taket är nått nu?

Foto:

Peugeot2004-06-18 03:10

Det är alltid lika skoj att titta på italienska väderpresentationer i tv-kanalen RAI. Där står en flygvapenofficer i full mundering, på axlarna glänser gradstjärnorna och tapperhetsmedaljerna tynger ner uniformen. Han viftar febrilt med sin pekpinne och säger plötsligt: "så blir det fint cabrioletväder". Men gud nåde meteorologen om han spår fel, italienarnas bilvanor skämtar man nämligen inte om. Stövellandet är den viktigaste marknaden för nya Peugeot 307 CC och det är förståeligt - med en så utförlig cabprognos.

Vilken utvikningsbil
Men egentligen har det ju ingen betydelse om vädergudarna plötsligt skulle få ett vansinnes-utbrott. Ja, förutom att Armanikostymen kan få några regnstänk på sig under tjugofem sekunder - så kort tid tar det nämligen att fälla upp (eller ner) plåttaket. Dessutom kan man genomföra det elektrohydrauliska förvandlingsnumret medan chaffisen krypkör i tio km/h. Hos konkurrenterna tvingas man oftast stå stilla vilket skapar problem när det börjar duggregna i bilkön Däremot är bagagefrågan en svår nöt att knäcka eftersom plåttaket fortfarande roffar åt sig halva utrymmet när det paketeras i skuffen. Men det glöms snabbt när man satt sig tillrätta bakom den treekrade ratten: Peugeot 307 CC har nämligen en fräck inredning och läderklädseln "integral" aŽla 20 900 kronor ger en exklusiv touche. Då får man nämligen även instrumentbrädan och dörrpanelerna i "genuine leather". Om inredningen tål regn? Ja, har du någonsin sett en kossa med paraply?

Njuter i fulla drag
Dörrarna till cabvärlden öppnar stort och brett, däremot vrider framsätespassagerna nästan armen ur led när man ska sträcka sig efter säkerhetsbältet. Man sitter dock utmärkt i sportstolarna och instrumenteringen känns igen från vanliga 307. Baksätet bjuder däremot inte på någon aha-upplevelse för fullvuxna, men lämpar sig utmärkt för småttingarna. Givetvis erbjuds fyra krockkuddar och om olyckan är framme så lär resenärerna i baksätet få byta underkläder. För med en öronbedövande smäll skjuts två rejäla störtbågar upp och dessa är monterade precis bakom huvudena, i de bakre nackstöden. Under huven erbjuds två fyrcylindriga underhållare på 180 respektive 137 hästar. Vi har provkört den sistnämnda maskinen och gasresponsen räcker med råge: den traditionella färden till hundra rullar på 10,3 sekunder och toppfarten är 207. Det kan ju vara bra att veta - om man vill köra ifrån regnmolnen!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!