"Bussiga" klubben

Titta riktigt noga på Peugeot 5008 och säg vad som saknas? Alla intresserade ser direkt att fransmännen övergett det hungriga lejongapet i fronten och gjort designen mer stilren. Utseendet är riktigt snyggt och att bottenplattan hämtats från 308 SW är svårt att förstå. Dubbelnollan är betydligt rymligare och mer praktisk - här kan exempelvis sju resenärer färdas utan att sitta som packade sillar. Vi har kört bilen på allehanda vägar runt den vackra Annecysjön.

Foto:

Peugeot2010-01-18 09:31


Det är en märklig tid vi lever i. Sedaner vill likna fyradörrars coupéer och terrängbilar vill föra tankarna till sportvagnar, men nu presenterar Peugeot en tvättäkta familjebuss utan några konstiga blandningar. Nu är det fransmännens tur att bli medlem i "bussiga" klubben och man gör det med ett ess i rockärmen - körglädje.

Rekord i klassen
Annecysjön ligger alldeles kristallklar i hjärtat av franska Alperna. Det är inte svårt att förstå varför provkörningen är förlagd hit. Man blir förtrollad av omgivningen, eller är det testbilen? Om vi börjar med interiören så är Peugeot 5008 en förträfflig familjebuss som enbart finns i en karosstorlek men rymmer ändå sju personer. Det är visserligen ett tillval för 7 000 kronor, men värt varje krona när det behövs. Med tanke på att bilen bara är 453 centimeter lång så bjuder den på mycket innerutrymme. I framsätena är komforten bra och instrumenten är snyggt placerade framför föraren. Även baksätet är helt godkänt och som vanligt är framstolarnas ryggstöd försedda med små fällbara picknickbord. Behöver du lasta mycket (maximalt 2 506 liter) så kan man fälla alla stolar förutom de främre, men själva fällningen är en historia i sig och inte helt enkel. Fast med fem sittande har Peugeot 5008 hela 622 liters bagageutrymme, vilket är rekord i klassen.

Väluppfostrad på vägen
Under huven erbjuds inledningsvis fyra motorer: bensinare på 120 respektive 156 hästkrafter samt dieslar på 110 respektive 150. Vi har provkört den förstnämnda maskinen på 1,6 liter vars instegspris börjar på 189 990 kronor. Motorn är inget under av kraft men gör sitt arbete utan att protestera: noll till hundra rullar på 12,3 sekunder och toppfarten är 187 km/h. Växelspaken till den femväxlade lådan är lätt att trivas med, däremot erbjuds ingen automatlåda utan då får man istället välja den större turbomatade bensinaren som utvecklats i samarbete med BMW eller någon av oljebrännarna.
5008:ans köregenskaper är inriktade åt det sportiga hållet vilket avspeglar sig i ett finfint uppträdande på vägen, men fjädringen blir lite stötig. Motorvägen mellan Genève och Annecy är slät som ett salsagolv men lite trafikerad. En anledning är säkert vägavgiften på 110 kronor för att köra drygt två mil. Då är det roligare att köra runt sjön eller upp över bergspassen på 1 600 meters höjd. Ett nöje som dessutom är helt gratis!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!