Dags för Partnerbyte?

Fulsnyggt, kan det sälja? Tja, får man tro fransoserna så är Peugeot Partner snudd på en guldgruva som tillverkats i drygt 1,4 miljoner exemplar sedan introduktionen 1996. Lite senare hakade koncernsyskonet Citroën på och tänka sig, det blev en tvilling vid namn Berlingo varpå försäljningssiffrorna dubblerades. Fulsnyggt säljer alltså och nu är det dags för en helt ny generation som bara är - snygg.

Foto:

Peugeot2008-08-27 06:56


Vi passerar slottet Chateau Chantilly som ligger ungefär fyra mil nordost om Paris. Om slottsväggarna kunde tala så skulle de berätta om hur köksmästaren 1671 begick självmord då han befarade att fisken som slottets gäst Ludvig den XIV kom för att äta var sönderkokt. Det är i dessa historiska omgivningar som vi ska provköra nya Peugeot Partner.

För slott och koja
Nu laddar PSA-gruppen om och först ut är Peugeot Partner Skåp som riktar sig till hantverkare och familjeversionen Partner Tepee. Vi har provkört den sistnämnda och fransosen erbjuds inledningsvis med två motorer: 1,6 bensin för 149 900 kronor eller 1,6 turbodiesel för 176 900. I båda fallen levereras 110 friska hästkrafter och en femväxlad låda. Peugeot Partner Tepee är en bekväm familjebil, mycket tack vare dubbla skjutdörrar. Liksom tidigare är modellnamnet synonymt med stora utrymmen: med två personer fram och tre i baksätet får man ändå plats med 505 liter bagage. Fäller man dessutom baksoffan eller de tre separata baksitsarna (tillval) så blir det plats för hela 3 000 liter! Storslagna utrymmen alltså, men kanske inte i samma klass som Chateau Chantillys stallbyggnad. Hertigen av Burbon trodde nämligen att han efter sitt jordeliv skulle återfödas som en häst och lät bygga världens exklusivaste stall. Hoppla, hoppla!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!