Den vackra fransyskan

Det är ingen slump att skönhetstävlingar började i Frankrike och att skönhetsprodukter oftast har ett franskt ursprung. För bilarna började det hela med Concours d?Élegance där både bilar och passagerare betygsattes av en jury. Fransoserna har alltid hyllat skönhet och därför gäller det för biltillverkarna att leva upp till dessa ideal. Peugeot har en gammal tradition i att göra linjesköna coupéer och den senaste i raden är nya 407 Coupé. Vi provkörde under Spaniens sol!

Foto:

Peugeot2005-12-02 08:34

Under många år har Peugeot tagit hjälp av det italienska designhuset Pininfarina för att rita och ibland även tillverka sina coupéer. Med årets upplaga av 407 Coupé har man frångått traditionen och låtit sina egna designers hålla i pennan. Även tillverkningen sker i den egna fabriken i Rennes vilket är anledningen till att priset faktiskt sjunkit jämfört med föregångaren.

Skön glidare
Peugeot har länge arbetat med att få bort en viss gubbstämpel. Först tog man till det välkända knepet med att introducera märket på tävlingsbanorna. Därefter har man jobbat med design och finurliga lösningar som tilltalat ungdomar (plåtcabrioleten) och nu förstärker man varumärket genom en egen formgivningsfilosofi. Designmässigt handlar det om större luftintag, "gälar" på framskärmarna, en snyggt integrerad bakvinge och 18-tums sulor. Det stora överhänget fram finns kvar liksom det gigantiska lejongapet i fronten. Om man gillar detta eller inte verkar vara en generationsfråga, men fransmännen tycks ha lyckats i sitt uppsåt: ungdomarna älskar glidarbilen. Vad gäller testvagnens interiör så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: vitt nappaläder i kombination med borstat aluminium. Det är således bara att slå sig ner bakom den knubbiga sportratten och njuta över vad som komma skall när tändningsnyckeln vrids runt.

Ett nöje för två
Under huven erbjuds två vinkelsexor: en bensinare på 211 hästar (320 000:-) och turbodiesel som lämnar 204 hk (350 000:-) - men den har istället ett vridmoment på hiskeliga 440 Nm. Bensinaren går mjukt som en smekning och arbetar i full harmoni med den sexväxlade lådan. Efter 8,4 sekunder passeras hundra och av bara farten är du uppe i svindlande 241 blås. Tycker du det är i vassaste laget? Ja, nästa år lanseras även en fyrcylindrig motor på 160 kusar och priset startar då från 249 900 kronor. Chassit är vidareutvecklat från den föregående modellen och resultatet är en bil med fin komfort och utomordentliga köregenskaper. Man befinner sig lätt i färd med att gå in i kurvorna med högre hastighet än vanligt bara för att njuta av hur fint bilen hanterar situationen. Långa dagsetapper klaras galant med ett minimum av trötthet, men det finns en begränsning. Det förutsätter att man sitter i de bekväma framstolarna för aktersoffan är ärligt talat inte mycket att hurra för. Det stärker bara känslan av att en riktigt fin bilupplevelse är som med god mat, ett gott vin eller ett perfekt förhållande: man ska inte vara mer än två personer om det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!