Dieselhybriden är här

Hybrider är knappast något man höjer på ögonbrynen för. Hittills har det inneburit att en bensinare kombinerats med eldrift och därigenom fått ner förbrukningen som hos en diesel. Det mest (eko)logiska är därför att kombinera diesel med el, vilket må låta lätt som en plätt. Sanningen är att utvecklingen gått i slow motion och problemen avlöst varandra - men skam den som ger sig. Äntligen är världens första dieselhybrid här och vi har provkört nya Peugeot 3008 HYbrid4.

Foto:

Peugeot2012-01-17 05:05


Vad blir det om man korsar en dieselfyra och elmotor med ett start/stopp-system? Svaret är världens första dieselhybrid som dessutom begåvats med bromskraftåtervinning, vilket innebär att rörelseenergin som bildas vid inbromsningar tas tillvara för att ladda batterierna. Testbilen startar helt ljudlöst och vi glider ut på vägarna i ett sanslöst vackert Bretagne. Först då hastigheten är uppe i sextio knyck eller om vi accelererar hårt kopplas dieseln in.

Smaskiga detaljer
Utseendemässigt är det inte så mycket som skiljer "vanliga" 3008 med dieselhybriden. Vi hittar bland annat en fränare grill med liggande aluminiumribbor och en annorlunda hasplåt under den främre stötfångaren. I de eleganta strålkastarna finns numera ett gäng lysdioder och ovanför grillen sitter fransosernas nydesignade lejonsymbol. Interiören känns otroligt gedigen och luftig tack vare det stora panoramaglastaket. Fem personer färdas bekvämt och batteriets placering under baksätet påverkar bara lastförmågan marginellt (377 liter mot 432). Instrumenteringen skiljer sig genom att varvräknaren ersatts av en mätare för effektuttag samt laddningsstatus och naturligtvis finns en färddator som visar hybridsystemets energiflöde. Grubblar du över vilken motor som är i tjänst så avslöjas alla smaskiga detaljer här.

Slår sig för bröstet
Under huven arbetar en dieselmotor på 163 hästkrafter medan den bakmonterade elmotorn levererar 37. Lösningen är naturligtvis genialisk eftersom 3008 Hybrid4 därmed blir fyrhjulsdriven på kuppen. Eftersom totaleffekten är tvåhundra hästar så rullar det på riktigt duktigt: hundrastrecket nås på 8,5 sekunder och toppfarten är 191. Samtidigt dricker dieselhybriden rekordlåga 0,40 liter milen medan koldioxidutsläppet är 104 gram, men när enbart elmotorn jobbar så omvandlas siffrorna till noll! Om det finns kräm i batteriet så är räckvidden fem kilometer men du får inte gasa över 60 km/h.
Vi susar fram genom charmiga byar på gammal keltisk mark i trakterna runt Bretagne och fascineras över köregenskaperna samt att "motorbytena" sker så diskret. Peugeot kan verkligen slå sig för bröstet med tanke på hur många konkurrenter som dömt ut projektet. Priset börjar från 330 000 kronor vilket är mycket pengar, ändå ska affären kunna räknas hem på sikt. Bara befrielse från fordonsskatten under de första fem åren betyder 17 800 kronor, vilket är en bra början!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!