En för alla, alla för en

Vi befinner oss på en historisk fotoplats - det var här som romanen om de tre musketörerna utspelade sig. Peugeot 407 SW lanseras nämligen med slagdängan "en för alla, alla för en" och motståndarna blir utmanade på duell. Den framfusige musketören väcker beundran med sina köregenskaper och finfina komfort, men frågan är om den tappra familjebilen bjuder på några storslagna hjältedåd? Vi har provkört i trakterna runt Paris!

Foto:

Peugeot2004-10-29 07:20

Peugeot är bilvärldens främsta entreprenör: fransoserna började redan år 1832 med att tillverka klockfjädrar, kaffekvarnar och paraplyramar. Idag gör man något helt annat - nämligen bilar! Den senaste familjevagnen heter 407 SW och är en statuskombi i den högre mellanklassen. Det är en praktisk bil med en kaross så elegant att 407 SW tål att köras till självaste Nobelfesten utan att skämma ut vare sig passagerare eller chaufför.

Rullande växthus
Peugeot 407 SW är givetvis baserad på sedanmodellen - chassiet är detsamma och motorparken likaså Men vagnen upplevs mera fullvuxen och det är helt enkelt en ännu bättre familjebil. Den snygga formgivningen har designfolket tagit fram i sina superdatorer och blåsiga vindtunnlar. Resultatet är ett elegant yttre som mäter 476 centimeter i längd, 181 på bredden och 149 i höjd.
Jämfört med lillebror upptäcker man att statuskombin begåvats med nästan en decimeters längre akterparti och därmed sväljer lastutrymmet drygt sexhundra liter, vilket är en rejäl ökning jämfört med vad sedanen klarar av utan att storkna. Peugeot 407 SW är en i allra högsta grad himmelsk upplevelse tack vare ett gigantiskt panoramatak. Glasytorna täcker ofattbara fem kvadratmeter och "ljusterapin" ingår på köpet. Men blir reflexerna besvärande så kan solen stängas ute med hjälp av en eldriven jalusi. Snacka om rullande växthus?

Fransk flärd
Peugeot 407 SW erbjuds med en trio av bensinare samt en oljebrännare - men frågan är om det är något klös i maskineriet? Jo, vår testbil är utrustad med instegsmaskinen aŽla 137 lejonkrafter som är riktigt på bettet.
Hundrastrecket klaras av på 10,8 sekunder och toppfarten är 208. Bensinfyran kombineras antigen med en handjagad låda eller en automat med tiptronicfunktion aŽla 13 000 kr.
Peggan är på känt franskt manér en behaglig långfärdsvagn att både köra och färdas i. Framstolarna bjuder närmast på fåtöljkomfort och även baksätet har inbyggd bekvämlighet.
Kupén är dessutom rejält ljudisolerad, man störs vare sig av däcks- eller transmissionsväsen och den elektrohydrauliska servostyrningen håller vagnen i spår.
Den franske musketören kastar sig ut i strid med värjan i hösta hugg och det blir inte lätt för motståndarna som släpar benen efter sig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!