Första dieselhybriden

Vi befinner oss tillsammans med några få europeiska motorjournalister på en testbana i Mortefontaine strax utanför Paris. Anläggningen används i största hemlighet för att testa nya bilar och oftast ligger avgaserna som en tät dimridå över ?dödsfontänen?. Men denna dag syns himlen, fågelkvittret hörs och vi ska få provköra den första prototypen av nya Peugeot 3008 Hybrid. Tja, hybrider är ju knappast någon revolution men det här är faktiskt världens första dieselhybrid!

Foto:

Peugeot2009-11-05 08:29


Om historikern Herman Lindqvist fått berätta fritt om Mortefontaine så hade vi fått skriva en hel bok. Det var här som fransoserna löste fientligheterna med USA på artonhundratalet och ortens slott har haft stor betydelse för ätten Bernadotte. Det tänker vi inte fördjupa oss i här och nu, men vi kan säga att orten än en gång har skrivit historia - fast nu i bilvärlden.

Lanseringen dröjer
Hybridbilar är knappast något man höjer på ögonbrynen för idag. Hittills har det inneburit att en bensinmotor kombinerats med eldrift och därigenom fått ner soppaförbrukningen som hos en vanlig diesel. Det mest logiska är därför att kombinera diesel med el och det är precis vad som är hjärtat i Peugeot 3008 Hybrid, vilken lanseras år 2011. Under huven arbetar en modern dieselspis på 163 hästkrafter medan elmotorn på 37 hk är placerad mellan bakhjulen. Lösningen är naturligtvis genialisk eftersom den helt plötsligt gör bilen fyrhjulsdriven utan att man behöver någon utrymmeskrävande kardanaxel. Eftersom totaleffekten är 200 hästkrafter så rullar det på riktigt duktigt: hundrastrecket nås på 8,8 sekunder och toppfarten är 209.

Imponerande siffror
Peugeot 3008 känner vi igen sedan tidigare med sin tuffa design och höga komfort. Fem personer färdas bekvämt och batteriets placering under baksätet påverkar inte lastförmågan. Instrumenteringen skiljer sig bara genom att varvräknaren ersatts av en mätare för effektuttag samt laddningsstatus. Vidare finns en smart display som visar hybridsystemets energiflöde, så grubblar du över vilken motor som arbetar så avslöjas allt här.
Hur kör man då en dieselhybrid? Tja, som vanligt fast med en skillnad: att det oftast är tyst i startögonblicket. Bilen rullar igång på el om batterierna är laddade och först vid ett rejält gaspådrag så vaknar oljebrännaren. Prototypen fick bara köras inom testområdet men det räckte för att övertyga oss. Den blandade förbrukningen stannade på 0,38 liter milen och koldioxidutsläppet är 99 gram. Med ett tryck på ZEV-knappen (Zero Emission Vehicle) så förvandlas dessa siffror till noll och batterierna ska räcka uppåt en halvmil i låga farter. Vi gör som lejonen och slickar oss runt munnen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!