Fransk dubbelnolla

Det kan låta illa att vara en dubbelnolla - men det är faktiskt inte sant. James Bond blev exempelvis befordrad till dubbelnolla och inom hästhoppningen så eftersträvar man att sätta en dubbelnolla. Peugeot har också börjat satsa på dubbelnollor men istället för att ha rätt att döda så har man rätt att köra och inga hinder tycks stå i vägen för fransoserna. Just nu lanseras nya 2008 och efterfrågan har gjort att produktionen redan fördubblats.

Foto:

Peugeot2013-09-06 04:05


Kompakt är ledordet hos Peugeot som bygger vidare på sin senaste skapelse: den populära småbilen 208. Utvecklingsfolket har alltså gjort sin specialité och lagt till ytterligare en nolla i modellbeteckningen. Vips får man en suv-look-a-like med svarta trösklar, biffiga hasplåtar och som kronan på verket är prislappen klart överkomlig.

Pimpad och klarOm du inte tycker att standardattributen räcker så går det utmärkt att själv pimpa till sin Peugeot 2008. Det är nämligen fritt fram att byta färg på trösklar, takrails och backspeglar. Kläm dit några vågade stripes eller varför inte en klatschig dekor på bagageluckan? Men låt oss börja vår guidade rundtur i kupén där man sitter utmärkt och vars instrumentering är identisk lillebrorsan 208. Duger inte färgsättningen så kan man även pimpa interiören med färgade skal till instrumentpanelen, ventilationsgallren, mittkonsolen och solskydden. Om du lägger till ytterligare 4 900 kronor så ingår även ett panoramaglastak, men om du är smart så väljer du istället "Sky Pack" och då ingår glastaket tillsammans med navigationssystem och lättmetallfälgar. Ändå är priset tusenlappen mindre, 3 900 kronor. 360 liter får plats i bagaget men fäller vi det 60/40-delade baksätet, där även sittdynorna fälls ihop, så ökar volymen till swimmingpool-stora 1 400 liter.

Prisvärd glidareUnder huven erbjuds inledningsvis fyra motoralternativ och inroparen är en trecylindrig bensinare på 82 hästkrafter á 149 900 kronor. Maskinen är dock i klenaste laget vid snabba omkörningar och färden till hundra lunkar på 13,3 sekunder. Därför blir vi mest förtjusta i den större bensinaren - en traditionell fyra på 120 hästkrafter vilken passar bilen som handen i handsken. Föredrar du dieselspisar så erbjuds 1,6 e-HDi på antingen 92 eller 115 hästkrafter varav minstingen är snålast i gänget med sina 0,40 liter milen.
Peugeot 2008 har framhjulsdrift och markfrigången är 16 centimeter vilket avslöjar att fransosen trivs betydligt bättre i välputsade lackskor än skitiga gummistövlar. Om du ändå vill utmana naturens lagar så finns tillvalet Grip Control för 2 900 kr. Systemet fungerar likt en diffbroms där kraften kan fördelas mellan framhjulen med hjälp av fem ställbara körprogram. Man skulle kunna sammanfatta det hela med att Peugeot 2008 är en nolla i tuff terräng, men en riktigt trevlig och underhållande dubbelnolla i stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!