Fransos söker kontakt

Snart kommer "kontaktannonserna" att öka dramatiskt - frågan är bara hur många som kommer att bli blixtförälskade? Att hitta framtidens livskamrat är nämligen relativt dyrt och utseendet kan många gånger diskuteras. Men som kompensation blir den första dejten garanterat elektriskt laddad och spänningen stiger för varje minut. Peugeots senaste elbil iOn är rejält i stöten och frågan är om fransosen blir din nya elskling?

Foto:

Peugeot2010-11-20 05:05


Tänk att du kliver ut på morgonen för att åka till jobbet. Men innan stickkontakten dras ur och rumpan placeras i förarsätet så tar du ett djupt andetag med frisk och ren luft. Du rullar ljudlöst och avgasfritt iväg, liksom många av dina grannar i kvarteret. Ja, i framtiden utbrister säkert många. Men icke, vi pratar nutid. Under nästa år lanseras en hel radda elbilar som söker kontakt med miljömedvetna kunder. Vi har testat nya Peugeot iOn i staden vars borgmästare strider mot avgaserna.

Rena kopian
Paris är världsberömt för sina vackra parker och ståtliga byggnader, men även för den dåliga luftkvalitén. Därför är det inte konstigt att Peugeot förlagt provkörningen av sin elbil iOn till just fransmännens huvudstad vars borgmästare, Bertrand Delanoë, tänker förvandla till "Europas grönaste metropol". I den målsättningen spelar testbilen en nyckelroll och inom kort dyker även syskonbilen Citroën C-Zero upp och båda är i sin tur rena kopior på Mitsubishi i-MiEV. Det är bara smådetaljer i nosen och på bakluckan som skiljer dem åt, men det här är ett sätt att lyckas få utvecklingskostnaderna i hamn. Designen är en äggformad historia vars formgivning imponerar både på ut- och insidan. Kupén är en trevlig bekantskap med plats för fyra vuxna, men glöm stora resväskor i bagaget. Utöver instrumenteringen och växelväljaren skiljer sig inte sladdbarnet mycket åt från en "vanlig" bil. Tja, förutom motorljudet då - för här är det precis tyst.

Spara ström
Namnet iOn är en smart anspelning på litiumjon-batterierna som kan lagra nästan dubbelt så mycket el i jämförelse med ett nickel-metallhydridbatteri. Drivlinan är en relativt ovanlig konstruktion eller vad sägs om en bakmonterad elmotor på 64 hästar och bakhjulsdrift? Eftersom framfarten sker med elektricitet så finns bara två växlar: framåt och bakåt. Toppfarten är 130 knyck och färden till hundra rullar på 15,9 sekunder. Räckvidden är i bästa fall femton mil och eftersom batterikapaciteten är sexton kilowattimmar och bilen drar 1,07 kWh per mil så blir milkostnaden drygt en krona!
Att ladda upp de åttioåtta litiumjoncellerna med hushållsel tar sju timmar och här återkommer vi till problematiken kring batterierna. En elbil får nämligen aldrig köras tom, utan vartefter batterispänningen sjunker så stängs vissa funktioner av för att spara ström - innan bilen slutligen stendör. Undrar du över priset? Tja, att dejta Peugeot iOn kostar hela 369 000 kronor. Inte billigt, men det blir garanterat ett förhållande som bjuder på mycket "spänning!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!