Fransos söker kontakt

Snart kommer "kontaktannonserna" att öka dramatiskt - frÄgan Àr bara hur mÄnga som kommer att bli blixtförÀlskade? Att hitta framtidens livskamrat Àr nÀmligen relativt dyrt och utseendet kan mÄnga gÄnger diskuteras. Men som kompensation blir den första dejten garanterat elektriskt laddad och spÀnningen stiger för varje minut. Peugeots senaste elbil iOn Àr rejÀlt i stöten och frÄgan Àr om fransosen blir din nya elskling?

Foto:

Peugeot2010-11-20 05:05


TÀnk att du kliver ut pÄ morgonen för att Äka till jobbet. Men innan stickkontakten dras ur och rumpan placeras i förarsÀtet sÄ tar du ett djupt andetag med frisk och ren luft. Du rullar ljudlöst och avgasfritt ivÀg, liksom mÄnga av dina grannar i kvarteret. Ja, i framtiden utbrister sÀkert mÄnga. Men icke, vi pratar nutid. Under nÀsta Är lanseras en hel radda elbilar som söker kontakt med miljömedvetna kunder. Vi har testat nya Peugeot iOn i staden vars borgmÀstare strider mot avgaserna.

Rena kopian
Paris Àr vÀrldsberömt för sina vackra parker och stÄtliga byggnader, men Àven för den dÄliga luftkvalitén. DÀrför Àr det inte konstigt att Peugeot förlagt provkörningen av sin elbil iOn till just fransmÀnnens huvudstad vars borgmÀstare, Bertrand Delanoë, tÀnker förvandla till "Europas grönaste metropol". I den mÄlsÀttningen spelar testbilen en nyckelroll och inom kort dyker Àven syskonbilen Citroën C-Zero upp och bÄda Àr i sin tur rena kopior pÄ Mitsubishi i-MiEV. Det Àr bara smÄdetaljer i nosen och pÄ bakluckan som skiljer dem Ät, men det hÀr Àr ett sÀtt att lyckas fÄ utvecklingskostnaderna i hamn. Designen Àr en Àggformad historia vars formgivning imponerar bÄde pÄ ut- och insidan. Kupén Àr en trevlig bekantskap med plats för fyra vuxna, men glöm stora resvÀskor i bagaget. Utöver instrumenteringen och vÀxelvÀljaren skiljer sig inte sladdbarnet mycket Ät frÄn en "vanlig" bil. Tja, förutom motorljudet dÄ - för hÀr Àr det precis tyst.

Spara ström
Namnet iOn Àr en smart anspelning pÄ litiumjon-batterierna som kan lagra nÀstan dubbelt sÄ mycket el i jÀmförelse med ett nickel-metallhydridbatteri. Drivlinan Àr en relativt ovanlig konstruktion eller vad sÀgs om en bakmonterad elmotor pÄ 64 hÀstar och bakhjulsdrift? Eftersom framfarten sker med elektricitet sÄ finns bara tvÄ vÀxlar: framÄt och bakÄt. Toppfarten Àr 130 knyck och fÀrden till hundra rullar pÄ 15,9 sekunder. RÀckvidden Àr i bÀsta fall femton mil och eftersom batterikapaciteten Àr sexton kilowattimmar och bilen drar 1,07 kWh per mil sÄ blir milkostnaden drygt en krona!
Att ladda upp de ÄttioÄtta litiumjoncellerna med hushÄllsel tar sju timmar och hÀr Äterkommer vi till problematiken kring batterierna. En elbil fÄr nÀmligen aldrig köras tom, utan vartefter batterispÀnningen sjunker sÄ stÀngs vissa funktioner av för att spara ström - innan bilen slutligen stendör. Undrar du över priset? Tja, att dejta Peugeot iOn kostar hela 369 000 kronor. Inte billigt, men det blir garanterat ett förhÄllande som bjuder pÄ mycket "spÀnning!"

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!