Gapet bara ökar

Nu kan alla låtsas vara lejontämjare och sticka huvudet i bestens jättegap - utan risk att bli slukad. Peugeot 3008 är nämligen ett väldresserat lejon vars hungriga nylle slår nytt rekord. De flesta tycker dock att den vidöppna nosen är maffig och uppskattar att fransoserna vågar visa framklorna. Samtidigt ökar kvalitetsgapet till konkurrenterna och nu återstår frågan hur många svenskar som blir "bitna" av nya 3008?

Foto:

Peugeot2009-05-26 06:52


Jagar du en familjebil med minibussens flexibilitet, kombins lastförmåga och stadsjeepens utseende? Har du svarat tre rungande ja på frågorna så är nya Peugeot 3008 mitt i skottlinjen. Men glöm alla tankar på ett avancerat lejonsafari - bilen saknar än så länge fyrhjulsdrift, men en spännande nyhet väntar runt hörnet.

Arv från flyget
Peugeot, liksom många andra biltillverkare, försöker banta så mycket som möjligt och därför är exempelvis motorhuven tillverkad i aluminium och framskärmarna är gjorda i komposit. Utseendet är riktigt lyckat, även om bilens stora färgnyhet "brun hickory" inte får oss att göra vågen precis. Men smaken är som baken och det finns åtta ytterligare kulörer att välja mellan! Interiören är riktigt snygg och mittkonsolen ser ut att vara hämtad direkt från en cockpit. Det är rekordmånga vippströmbrytare och vridreglage - dessutom finns en "head up display" som också hämtats från flyget men som numera landat i bilvärlden. All matnyttig information till föraren visas alltså på en liten glasskiva som fälls upp när tändningen slås på. Undrar du över kupéutrymmet? Ja, det är riktigt generöst tilltaget och vem kan motstå ett soltak på 1,60 kvadratmeter?

Full koll på baken
Under huven erbjuds en rad fyrcylindriga motoralternativ: bensinare på 120 respektive 150 hästkrafter samt dieslar på 110, 150 respektive 163. Vi har provkört den förväntade storsäljaren: den största bensinaren med dubbelturbo och det är en trevlig bekantskap som gör sitt jobb utan några protester. Färden till hundra rullar på nio sekunder, toppfarten är tvåhundra och förbrukningen ligger på 0,74 liter milen. Är du lite sur på att fyrhjulsdrift inte existerar? Tja, då kan du glädjas åt två olika nyheter.
Istället finns "Dynamic Rolling Control" och det hela kan liknas vid en tredje mittplacerad stötdämpare eller en hydraulisk krängningshämmare som hindrar bakvagnen från att kränga. Vi imponeras verkligen av testbilens köregenskaper och det smarta systemet håller bakvagnen i schakt. Den andra nyheten dröjer dessvärre till 2011 - då lanseras nämligen Peugeot 3008 i en hybridversion där en turbodiesel driver framhjulen och en elmotor bakhjulen. Vad sägs om fyrhjulsdrift, 200 hästkrafter och en förbrukning på 0,41 liter milen? Vi gör som lejonen och slickar oss runt munnen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!