Gapet bara ökar

Nu kan alla låtsas vara lejontämjare och sticka huvudet i bestens gap - utan riskera att bli slukade Peugeot 407 är nämligen ett väldresserat lejon vars hungriga nylle slår nytt rekord. De flesta tycker dock att det vidöppna frampartiet är maffigt och uppskattar att fransoserna vågar visa framklorna. Samtidigt ökar kvalitetsgapet till konkurrenterna och nu återstår frågan hur många svenskar som blir "bitna" av nya 407?

Foto:

Peugeot2004-08-13 07:54

Man känner sig nästan som ett lejon i en bur bakom ratten på den franska nykomlingen. Medtrafikanterna stirrar och pekar - vilket är ett gott betyg för peggan. Det aggressiva utseendet sticker ut från mängden och ryter verkligen åt konkurrenterna. Men innerst inne är 407 en trevlig familjevän som är rejält på bettet. Låt oss gå på lejonjakt?

Fransk lyxkänsla
Jagar du en pålitlig mellanklassare som andas kvalitet och komfort? Ja, då är nya Peugeot 407 mitt i skottlinjen. Det är nämligen en fransos som är ett hett byte på marknaden och det är inte så konstigt med tanke på den knallröda prislappen. Inroparen i lejonfamiljen kostar 199 900 kronor, vilket skrämmer vettet ur konkurrenterna. För dessa pengar får man en pegga med en smula lyxkänsla eftersom både aluminiumfälgar, regnsensor, ljudanläggning, farthållare och faktiskt även klimatanläggning är standard Inte illa! På plats bakom ratten så reagerar man över en sak - den enorma rymdkänslan. Vindrutan är nämligen monterad långt från föraren och skapar illusionen av att man hamnat i en familjebuss. Samtidigt är det bara att ta för sig av de supersköna framstolarna och den rymliga aktersoffan.

Säker lejonjakt
Utseendemässigt kan ingen missa att det här är en Peugeot. De elliptiska strålkastarna är större än någonsin och naturligtvis finns den traditionsenliga lejonsymbolen i grillen. Nu återstår frågan om det är något klös i maskineriet? Jo, vars. Vår testbil är utrustad med en fyra på 160 lejonkrafter som ger en bra spark i häcken. Hundrastrecket klaras av på nio sekunder och toppfarten är fyra gånger så snabb som ett lejon klarar av att springa: 220 km/h. Hur det är med bilens signum: köregenskaperna? Jo, det är på känt fransk manér en ovanligt lyckad kombination av komfort och stabilitet. Fyrahundrasjuan är en förträfflig långfärdsvagn som bjuder på suverän ljudisolering och säkerhet. Hela nio krockkuddar erbjuds, varav sju är inbakade i priset. Den mest unika "standardkudden" skyddar förarens knä och smalben, medan de två extrakuddarna aŽla 2 900 kronor skyddar baksätespassagerarna. Visst känns det tryggt att alla kan vara lejontämjare - utan att använda sig av varken trikåer eller piska!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!