Inte lika stor i truten

Oh, kan man få bättre utsikt? För stunden befinner vi oss på en liten uteservering vid Promenade des Anglais i Nice efter en dags intensiv provkörning av "nya" Peugeot 308. Den världsberömda strandpromenaden ligger med ansiktet vänt mot solen och havet - det är klart att den nysminkande fransyskan ska visa upp sig här. Familjebilen är inte lika stor i "truten" som tidigare och imponerar med sina förbrukningssiffror.

Foto:

Peugeot2011-06-15 04:05


Den franska Rivieran är en klassisk tummelplats för sport- och lyxbilar, men då talar vi oftast om rena boulevardracers som säger en sak om ägaren: "jag badar inte i havet, utan i pengar". Ägare av nya 308 tycker säkert det är roligare att bada men vill inte kasta pengarna i sjön, därför väljer de ett prisvärt lejon som vässat klorna.

Som en terrass
Det första man slås av är vad jättegapet i nosen tagit vägen? Numera är det ett minne blott, vilket inte kommer att saknas av många. Även motorhuven har fått nytt stuk och pricken över i:et är positionsljusen som består av lysdioder i bumerangform. Baktill är det nya bakljus som gäller samt en del småförändringar. Den utvändiga formen känns ändå betydligt modernare medan den invändiga påminner starkt om gamlingen. Instrumentpanelen är mjukt rundad och dessutom är kupén ljus som en terrass vid Medelhavet. Vad som är hemligheten? Jo, ett gigantiskt panoramaglastak som ingår i utrustningspaketet Allure. Sittkomforten har alltid legat fransmännen varmt om hjärtat och 308:an gör ingen besviken. Man sitter bra fram och komforten är nästan lika generös i baksätet.

Fasen vad snålt
Vi kör längs Promenade des Anglais och har Rivierans turkosblå vatten på ena sidan och alla lyxhotellen på andra. Under huven arbetar en dieselspis på 112 hästar som fransoserna kallar e-HDi (177 900:-). Det är en snåljåp som dricker 0,44 liter milen och släpper bara ut 115 gram koldioxid. För att lyckas med detta så ingår ett start/stopp-system, vilket innebär att motorn stängs av vid exempelvis rödljus. Det är väl ingen nyhet? Jo, tekniken i Peugeot 308 e-HDi är helt ny eftersom maskinen inte vaknar till liv tack vare startmotorn utan med hjälp av en ny typ av generator tillsammans med en superkondensator.
Resultatet är femton procent lägre förbrukning och fyrtio procent snabbare återstart av motorn. Om du hellre vill köra med bensin i tanken så erbjuds två fyror på 120 (167 900:-) respektive 156 hästar (192 900:-). Efter en tuff dag parkerar vi vid korsningen 3 Promenade des Anglais och Avenue Gustave som är uppkallad efter vår gamle kung Gustav V Adolf. Kvällningen närmar sig och instrumentbelysningen skimrar ikapp med solen som likt en jätteapelsin försvinner ner i Medelhavet. Au revoir!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!