Kejsarens nya kläder

Peugeot 307 har länge varit kejsare i kompaktklassen men nu är det dags för nya kläder och ett nytt namn. Låt oss presentera: 308. Modellbeteckningen har bara hoppat fram ett steg, men själva familjebilen har tagit ett jättekliv. Det rör sig om tuffare design, rymligare interiör och bättre kvalité. Fransmännen har alltså plockat godbitarna från gamlingen och målsättningen har varit att skapa en ny kejsare som ska försvara tronen. Frågan är om "klädbytet" räcker?

Foto:

Peugeot2008-02-07 07:45


Man talar gärna om bottenplattor inom bilindustrin. Det är en stor och svindyr komponent som vi aldrig ser men som ändå är så enormt betydelsefull. Bottenplattan bestämmer flera av bilens viktiga egenskaper såsom kupéutrymme, ljudnivå, säkerhet och köregenskaper. Nya Peugeot 308 baseras på samma botten som nuvarande 307 - men det hindrar inte att bilen blivit både längre, bredare, tystare och säkrare.

Doftar succé
Formen är sportig och håller sig till fransosernas designfilosofi: markerat överhäng, snedögda strålkastare, ett jättegap till luftintag och ett stort stegrande lejon i nosen. Den utvändiga formen känns som en frisk fläkt medan den invändiga är mer elegant. Instrumentpanelen är mjukt rundad och vi gillar "kommunikationspaketet" som bland annat inkluderar en uppfällbar navigator med 7-tums widescreenskärm. Men smakar det så kostar det: 21 900 kronor. Dessutom är kupén ljus som en terrass vid Medelhavet och doftar likt en parfymbutik på Champs Elysées. Vad som är hemligheten? Jo, ett 4,8 kvadratmeter stort panoramaglastak och en instoppad doftpatron i ventilationssystemet, båda ingår i utrustningspaketet Premium+. Sittkomforten har alltid legat fransmännen varmt om hjärtat och 308:an gör ingen besviken. Man sitter bra fram och komforten är nästan lika generös i baksätet. Det märks att 308:an växt med fem centimeter på bredden.

Dricker anständigt
Låt oss nu göra en djupdykning under huven och titta på motoralternativen. Om vi börjar med dieslarna så erbjuds två på 110 respektive 136 hästkrafter. Båda har partikelfilter och den mindre maskinen dricker blott 0,47 liter milen. Basmotorn är dock en bensinare på 120 hästar från BMW, fast vi tror att storsäljaren blir turbofyran på 150. Varför? Tja, av den enkla anledningen att man får trettio fler hästar och 16-tums aluminiumfälgar för bara tiotusen extra.
Alltså 173 900 kronor istället för 163 900 (priset gäller 5-dörrar, men bilen finns även med tre). Vad du får för pengarna? En riktigt underhållande fransos som spurtar till hundra på 8,8 sekunder och toppar 213 km/h - ändå är förbrukningen förvånansvärt anständig. Vi kom ner på en medelförbrukning runt 0,60 liter milen vilket är betydligt mindre än angivna 0,71. "Den har mitt allra högsta bifall!" utropade den berömda kejsaren om sin nya klädsel i sagan av H.C. Andersen. Vi säger detsamma om Peugeot 308.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!