Klassens fräckis

Läckra sportcoupéer har en magnetisk dragningskraft på alla bilfreaks. Många drömmer om att få äga en riktig huvudvridare men prislappen sätter oftast käppar i hjulen, fram tills nu. Låt oss presentera nya Peugeot RCZ - en fransyska som verkligen lever upp till hemmanationens ideal. Inget annat land i världen är så förknippat med skönhetsprodukter och testbilen gör ingen besviken. Attraktiv? Snyggast i klassen! Busig? Mer än lovligt! Orädd? Du skämtar!

Foto:

Peugeot2011-08-20 04:05


Konceptbilar lever oftast ett tragiskt liv. Först hyllas mästerverken med stående ovationer på någon vräkig bilsalong för att sedan bli inlåsta i ett dammigt garage och glömmas bort. Peugeot RCZ bevisar dock raka motsatsen - att en lejonvild konceptbil kan sättas i produktion. Frågan är bara om sportcoupén har det rätta klöset?

Dubbel bubbel
Den blev utnämnd till 2010 års vackraste bil och beställningarna rasar in. Det är onekligen en lyckad start och mannen bakom succén är den tyska designern Boris Reinmöller. Han tog helt sonika en Audi TT och korsade den med en Nissan 370Z - resultat är något i hästväg, förlåt, lejonväg. Vi följer karosslinjerna från den mjuka nosen med sina fräcka strålkastare till den långa motorhuven, över glastaket och "dubbel bubbel-bakrutan" förbi de breda höfterna till bakvingen som kan fällas upp i två olika lägen. Interiören påminner mycket om 308 CC och det är inte så konstigt. Peugeot RCZ är nämligen baserad på storsäljaren och här är en av hemligheterna varför det gick rekordsnabbt att förvandla konceptet till verklighet. Man sitter riktigt bra i de skålade sportstolarna, men de bakre nödsätena bjuder inte på någon behaglig vistelse. Bagaget rymmer 380 liter, men fäller man bara ryggstöden går det att trycka in 760. Det är två golfbagar, vilket givetvis är planerat.

Riktigt vitaminpiller
Nu har det äntligen blivit dags att vrida runt tändningsnyckeln varpå testbilens turbosnurra på 200 hästar vaknar till liv. Jag släpper parkeringsbromsen och lägger i ettans växel. Duttar till på gasen och får ett fint motorsound till svar. Japp, fransoserna har ljudtrimmat bensinfyran så den ska låta riktigt sportig vid gaspådrag. Färden till hundra rullar på 7,5 sekunder, toppfarten är 235 knyck och priset - 289 990 kronor. Utöver denna maskin så finns även en mindre bensinare på 156 hästkrafter (249 990 kr) samt en turbodiesel på 163 (294 990 kr).
Riktigt spännande blir det nästa år då Peugeot RCZ även ska lanseras med en fyrhjulsdriven dieselhybrid på totalt 200 hk. Men åter till vår testbil vars motor håller vad utseendet lovar. Vi befinner oss i spanska Rioja och sportcoupén slänger sig runt hårnålskurvorna med sitt stabila chassi. Tja, det börjar bli lite smått krångligt nu. Vi är nämligen i Spanien och provkör en fransyska som designats av en tysk men som byggs i Österrike. Peugeot har nämligen överlåtit produktionen till Magna Steyr. Snacka om att kärleken går över St(e)yr!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!