Kulturkrock i 220 km/h

Fransmän och engelsmän har sedan historiens begynnelse haft ett komplicerat förhållande till varandra och tvisterna avlöper varandra. Detta trots att franska talades på den gröna ön under närmare trehundra år. Det var Vilhelm Erövraren som, förutom att införa folkräkningen och bygga Towern, införde språket. Men vad har detta med nya Peugeot 207 RC att göra? Jo, busbilen är genomfransk men maskineriet härstammar från engelska Mini Cooper S. Frågan är om ekvationen går ihop?

Foto:

Peugeot2007-04-19 08:16

Det sägs att fransmän subtilt brukar reta engelsmän genom att "hugga huvudet" av sina frukostägg eftersom ägget symboliserar engelsmännen. Invånarna på den gröna, men ack så regniga, ön kontrar dock med bisarra historier om fransoserna eller rättare sagt "grodorna". Hur går det då när dessa hetlevrade länder ska samarbeta? Jo, faktiskt riktigt "excellent" eller "superbt".
Peugeots framgångar i rallyskogen kan väl inte ha undgått någon? Prisskåpet börjar bli knökfullt och för att fira segrarna har Peugeot 207 RC tagits fram. Det är en underhållande busbil och många tror säkert att de båda versalerna syftar på "Rally Car". Men döm om vår förvåning när det visar sig att RC betyder just - ingenting! Har fransoerna blivit blyga på äldre dar? Släktdragen består bland annat av att man färdas precis som under en specialsträcka i Monte Carlo-rallyt: hårt och skumpigt. Det räcker att titta på den minimala stoppningen i racingsitsarna och de lövtunna däcken så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande, men ack så kul, resa. Däremot är det ett nöje reserverat för två, baksätet tar nämligen stryk av de specialpreparerade framstolarna. Man sitter som en rallyförare, i ett skruvstäd tätt omgärdad av gigantiska sidostöd.
Andra attribut som höjer pulsen är en ratt med stomme av magnesium och väl synliga aluminiumpedaler.
Under huven arbetar en pigg fyra på 175 hästar som hämtas från Mini Cooper S. Maskinen är kraftigt överladdad tack vare turbosnurra och har normalt ett vridmoment på 240 Nm. Men vid full acceleration stiger laddtrycket temporärt från 0,8 till 1,2 bar vilket gör att ytterligare tjugo Nm blir tillgängliga. Det innebär att hundrastrecket passeras efter 7,1 sekunder och att toppfarten är 220 knutar. Växelspaksknoppen är tillverkad av blankpolerad aluminium, däremot är själva lådan bara femväxlad. Tack vare motorns imponerade vridmomentkurva klarar man sig alldeles utmärkt med fem växlar men visst hade det varit kul med en sjätte. Låt oss fortsätta bataljen ute i rallysvängen och där slänger sig fransosen runt hårnålskurvorna med sitt stabila sportchassi. Framvagnen håller ett bastant grepp om moder jord även när farten är rejält upptrissad. Det är inte så tokigt med tanke på samarbetet mellan "äggen" och "grodorna".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!