Le Tour de France

Peugeot 4007, Citroën C-Crosser och Mitsubishi Outlander tillverkas på samma band i Japan. Ett varumärke står dock lite utanför vad gäller historiken - Peugeot och Mitsubishi startade nämligen karriären med att bygga cyklar. Därför befinner vi oss i Col du Tourmalet, 2115 meter över havet. När cyklisterna i Tour de France kommit hit upp så har de klarat av 1365 meters stigning på arton kilometer. Frågan är hur nya Peugeot 4007 bemästrar den värsta bergsetappen i Pyrenéerna?

Foto:

Peugeot2007-12-03 09:11


Col de Tourmalet är en dödsfälla för trötta cykelben, men också för dåsiga motorer och undermålig fjädring. Att fransosen har alla förutsättningar att klara sig här bevisas av en sak: Peugeot är faktiskt det cykelmärke som vunnit Tour de France flest gånger. På två hjul är en sak, men fyra hjul något helt annat. Häng med på ett äventyr där du inte riskerar att få skavsår i rumpan.

Stort lejongap
Peugeot 4007 och Citroën C-Crosser är "grodrikets" första stadsjeepar, men baseras på Mitsubishi Outlander. Det är inget att skämmas över, för även japanen är en rackarns trevlig bekantskap. Smaken är ju som baken, men visst är 4007:an snyggingen i sällskapet? Fronten bjuder på ett rekordstort lejongap som tycks kunna svälja småbilarna hela. De snedögda strålkastarna pryder sin plats och det traditionella lejonet i nosen är enormt stort. Ja, med sina 465 centimeter mellan stötfångarna är det inte fråga om någon småbil vilket märks interiört. Det finns gott om svängrum såväl fram som bak och bilen marknadsförs som sjusitsig. Men den uppfällbara tvåmanssoffan i skuffen gör sig bäst i nedfällt läge, åtminstone så länge passagerarna växt förbi lågstadiet. Ryanairs ekonomiklass är rena drömmen i jämförelse.

Härligt ologiskt
När vi närmar oss den mytomspunna toppen Col du Tourmalet så tackar vi högre makter för att cykeln står hemma. Det rör sig om 1365 meters stigning under 18,3 kilometer, men dieselspisen på 156 hästkrafter är perfekt för uppdraget och naturligtvis kan fyrhjulsdriften kopplas in. Maskinen delas med Citroën C-Crosser och blir garanterat storsäljaren. Här inträffar något härligt ologisk - Citroën anger nämligen 160 hk, alltså fyra hästar extra. Hur är detta möjligt?
Jo, Peugeot mäter effekten i europeiska CEE-hästkrafter medan Citroën envisas med tyska DIN-hästar. Snacka om att vara ute och cykla! Peugeot erbjuder dieselmotorn enbart i kombination med den högsta utrustningsnivån, vilket innebär att prislappen hamnar på 340 000 kronor. Då ingår bland annat läderklädsel, klimatanläggning, Xenonljus och farthållare. Vill du komma ner i pris så finns även en bensinfyra på 170 hästar som börjar på 300 000. Peugeot 4007 klarade bergsetappen i "Tour de France" med bravur och utan att vara dopad. Nästan sensation, inte sant?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!