Lyckad kombination

Mulhouse har alltid varit starkt förknippat med hästar - hästkrafter alltså. Ett stenkast härifrån ligger den legendariska Peugeotfabriken som tillverkat bilar sedan 1910. Den första modellen kallades "Bébé" och utvecklades faktiskt av Bugatti, som också handbygger sitt makalösa fullblod i grannorten. Alsaceområdet är ett gigantiskt stuteri som konstant föder upp nya spännande bilsuccéer. Vi har provkört det senaste tillskottet, nya Peugeot 207 SW!

Foto:

Peugeot2007-10-22 07:26

Peugeot fortsätter att spotta ut nya modeller och nu lanseras SW-versionen av den populära 207:an. SW betyder egentligen "Station Wagon", men är mycket mer. Fransoserna använder namnet till en småbilskombi som bjuder på en lyxigare och rymligare känsla. Det är med andra ord en härlig blandning av känsla och förnuft.

Rullande säng
Jämfört med femdörrarsversionen har Peugeot 207 SW växt på alla ledder: den är högre, bredare och hela tolv centimeter längre. Bilen känns betydligt rymligare och dessutom ljusare tack vare det fantastiska glastaket. Kupén kan beskrivas med den slitna klyschan om damskon: stor inuti men liten till det yttre. Man sitter riktigt bra fram och baksoffan gör oss inte besvikna. Även bagageutrymmet är en trevlig bekantskap med låg lasttröskel och tvådelad baklucka - själva bakrutan går alltså att öppna separat. En smart lösning gör det enkelt att fälla ner hela baksätet och vips blir lastytan hela 170 centimeter, det är snudd på sovkomfort! Naturligtvis finns luftkonditionering eller automatisk klimatanläggning som tillval och visst är det smart att luftintagen stängs tillfälligt när vindrutespolaren används för att undvika spritlukten. Du kan alltså slopa spolarvätskan som luktar äpple.

Lätt väger tungt
Motoralternativen brukar vara en pina för alla kunder med beslutsångest, men inte i fallet Peugeot 207 SW. Inledningsvis erbjuds bara en bensinare på 120 hästkrafter (153 900:-) och en diesel med partikelfilter på 110 (171 900:-). Vi koncentrerade oss på den förstnämnda och motorn är egentligen ett tekniskt litet under som uppfyller de tre essen: stark, snabb och snål. BMW har skapat maskinen som har ett mycket avancerat ventilsystem kallat Valvetronic för att spara dyrbara bränsledroppar. Vad sägs om en blandad förbrukning på imponerande 0,63 liter milen? Med oljebrännaren kommer man ner ytterligare i förbrukning men det skiljer arton tusen spänn i inköpspris. Dessutom kan du glömma miljöbilsrabatten på tiotusen eftersom maskinen släpper ut 126 gram koldioxid per kilometer, ynka sex gram för mycket. Det må väga lätt men blir ett tungt argument för bensinaren. Om den nya fransosen blir en storsäljare? Jajamänsan, det är lyckad kombination som även hästarna gnäggade och slog med hovarna åt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!