När siffrorna talar

Dagens testbil är en intressant fransos med två motorer, tre lysande lejonklor, fyra drivhjul, fem sittplatser och automatlådan har sex lägen. Ändå kan nya Peugeot 508 RXH köras med noll i utsläpp. Tja, siffrorna talar sitt tydliga språk och dieselhybriden lär bli succé trots att en färsk undersökning jämför bränslet med senapsgas. Statistiken används dock på samma sätt som en berusad nyttjar lyktstolpen - mer till stöd än stabil fakta!

Foto:

Peugeot2012-07-21 04:05


Färden går ljudlöst genom pittoreska småbyar, vilka ligger som ett pärlband längs den franska Marseille-kusten. För att inte störa idyllen är körläge "ZEV" valt, vilket betyder att det bara är elmotorn som driver nya Peugeot 508 RXH. Men när vi så vill kan vi väcka turbodieseln och har då 200 hästkrafter att leka med.

Fälgarnas betydelse
Jämfört med 508 kombi så har RXH-versionens kaross blivit både bredare, högre samt begåvats med en markfrigång på 18 centimeter. Även grillen har fått ny design med tre fräcka ljuspaneler på varje sida och det är onekligen mer "skogsmulle" än "fina gatan" över designen. Peugeot vill att formen ska upplevas som äventyrslysten och det understryks med hasplåtar och plastsjok. Frågan är bara hur praktiskt det är med jättefälgar på 18-tum? Instrumentpanelen är som väntat densamma som i "vanliga" Peugeot 508 men sätesklädseln i alcantara är unikt för 508 RXH. En annan viktig detalj är ljudisoleringen som förbättrats och man kan verkligen njuta av tystnaden när elmotorn jobbar. Att testbilen är 481 centimeter lång märks inuti eftersom utrymmena räcker mer än väl. Vi sitter utmärkt i framsätena och även resenärer i baksätet kan sträcka på sig utan problem.

Susar fram
Under huven arbetar en turbodiesel på 163 hästkrafter och bak knuffar elmotorn på med sina 37. De kan driva var och en för sig eller tillsammans och då blir bilen även fyrhjulsdriven. Vid behov, låt säga om man skulle behöva köra om, är det bara att stampa till på gaspedalen och vips vaknar 200 hästar. Bränsleförbrukningen är extremt låga 0,41 liter milen och koldioxidutsläppet 107 gram/km eller noll då man susar fram med eldrift. Körsättet är i princip som i vilken bil som helst men ändå inte. Med hjälp av ett vred kan vi nämligen välja mellan fyra olika körprogram.
I "autoläget" väljer bilens dator hur mycket diesel- respektive elmotorn ska jobba. Med "sportläget" blir hela drivlinan rappare och vid "4WD" samarbetar båda motorerna. Om du däremot ställer reglaget på "ZEV" är det bara elmotorn som jobbar och batterierna räcker till en halvmils körning om du inte toppar mer än 60 km/h. Siffrorna talar för Peugeot 508 RXH - vilket även gäller priset. Vad sägs om 385 000 kronor fullutrustad och klar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!