När två blir en

Det tillhör inte vanligheten att två bilmodeller ersätts med en - men nu har det hänt! Nya Peugeot 508 tar nämligen över rodret efter såväl 407 som 607 och kommer förmodligen att bli en vanlig syn på våra vägar. Designen är snygg, komforten en höjdare och priset riktigt hyggligt. Följ med på den första premiärturen i ett vårvarmt Alicante. Frågan är hur väldresserat det franska lejonet är?

Foto:

Peugeot2011-03-26 05:05


På senare år har Peugeot verkligen vässat sina ritstift och lyckats åstadkomma snudd på undersköna linjer. Förnuftet säger att vi egentligen ska provköra kombiversionen 508 SW som kan stoltsera med att ha ett bagageutrymme som lastar fem liter mer än Volvo V70. Men vi viker oss för skönheten och väljer sedanmodellen.

En riktig snygging
Den yttre formgivningen känns helgjuten och vi måste erkänna att designen hos Peugeot 508 är lyckad - snudd på en riktig "fempoängare" med tanke på modellnamnet. Här har fransoserna fått in sitt nya designspråk fullt ut, vilket betyder att det stora lejongapet eller luftintaget i nosen är borta. Kromlisten längs bilens sidofönster förhöjer designen liksom den horisontella listen på bakluckan. Naturligtvis har även interiören fått en släng av sleven och bjuder på bättre materialval samt betydligt modernare utseende. En annan viktig detalj är ljudisoleringen som förbättrats och man kan verkligen njuta av tystnaden. Att testbilen är 479 centimeter lång märks inuti eftersom utrymmena räcker mer än väl. Vi sitter utmärkt i framsätena och även resenärer i baksätet kan sträcka på sig utan problem.

Trevlig att köra
Utöver designen är det nyheterna under motorhuven som är det stora. Två bensinare erbjuds från början på 120 respektive 156 hästkrafter. Men det är dieslarna som dominerar och alternativen är många: 112, 140, 163 respektive 204 hästar. Det kan låta förvirrande men det erbjuds faktisk två dieselspisar med exakt samma effekt, nämligen 112 hästkrafter, fast motorn i vår testbil heter e-HDi och har begåvats med start/stopp-teknik vilket innebär att maskinen är miljöklassad. "Merci beaucoup" säger bilägarna som därmed slipper betala fordonsskatt i fem år.
Förbrukningen ligger på 0,44 liter milen samtidigt som hundrastrecket nås på 11,9 sekunder och toppfarten är 197. Grundpriset för testbilen startar från 229 900 och på vägarna runt spanska Alicante visar 508:an vad den går för. Köregenskaperna är mycket underhållande men det är nu vi också känner hur stor bilen egentligen är. Slutklämmen blir vilken trevlig bil, vilken snål motor och vilken skön design. Det här är ett lejon som verkligen "biter" sig fast i minnet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!