Nyckeln till framgång

Nyckeln till framgång kan vara svår att hitta, men fransoserna gör nu ett tappert försök. Om nya Peugeot 308 fungerar som nyckeln i det berömda låset återstår dock att se, men med den nya bottenplattan som man valt att kalla EMP2 öppnas utan tvekan många dörrar. Plattformen ska bana väg åt kommande Peugeotmodeller och 308 kan närmast ses som ett rullande smakprov!

Foto:

Peugeot2014-04-01 04:05


Vi kan inte säga annat än att nya 308:a är snygg, riktigt snygg. Mycket av designen är hämtad från den större Peugeot 2008 och likt de flesta modeller så har den bantats rejält. Viktminskningen på 10 procent eller hela 140 kilo beror till stor del på den nya plattformen som är gjord i flera olika material som höghållfasthetsstål, kompositmaterial och aluminium.

Funktionell designAtt hitta den perfekta balansen mellan harmoniska linjer och funktionell design är inte helt lätt, men fransoserna har utan tvekan hittat sin nisch. Släktdraget med storebror 2008 går inte att ta minste på, inte minst i fronten där bland annat grillen blivit bredare. Bakpartiet med bakluckan är gjort i termoplast där både glas och den lilla utstickande takvingen känns igen. Den exteriöra designen är superläcker, men så kommer vi till inredningen. Här har man släppt loss ordentligt och det verkar snudd på hysteriskt med alla linjer samt vinklar. Bakom ratten sitter instrumenten lite förhöjt - med hastighetsmätare till vänster och varvräknare till höger. Här går hastighetsmätaren medsols medan varvräknaren snurrar motsols, knasigt värre. Bagageutrymmet är riktigt rymligt och sväljer hela 470 liter varav 35 finns under bagagerumsgolvet. Lastvolymen blir mer än dubbelt så stor, 1 309 liter, då baksätet fällts och man lastat hela vägen upp till innertaket.

En dörröppnareVad man vill ha under huven är en smakfråga, men det finns en hel del motorer att välja på. Minstingen i gänget är en bensinare på 82 hk (159 900:-) som dricker 0,5 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 114 gram per kilometer. Ytterligare två bensinare på 125 (189 900:-) respektive 156 hästkrafter (202 900:-) finns att tillgå och på dieselsidan hittar vi motorer på 92 (179 900:-) respektive 115 hk (207 900:-).
Till våren kommer fler bensin- och dieselalternativ, bland annat den lilla turboladdade trepipen som erbjuds med antingen 110 eller 130 hk men även två BlueHDi-versioner med en bränsleförbrukning från 0,31 liter milen och ett koldioxidutsläpp på 82 gram. Vägegenskaperna är förväntansfullt fina och när vi kör i utkanten av vackra Alsace på gränsen mot Tyskland så upptäcker vi att det finns en rejäl portion körglädje. Nya Peugeot 308 öppnar många dörrar så visst har fransmännen hittat nyckeln till framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!