Öppnar nya dörrar

Peugeot 1007 bevisar att roliga idéer öppnar nya dörrar. Bilen är nämligen begåvad med två skjutdörrar som man kan köra med på vid gavel under heta sommardagar. Det får resenärerna att hamna i korsdrag samtidigt som konkurrenterna kan få nackspärr - när vagnen blåser förbi dem i försäljningsstatistiken. Den lilla stora "skrytmånsen" är det roligaste vi kört på mycket länge och visar ännu en gång att fransmännen vädrar morgonluft!

Foto:

Peugeot2005-05-06 07:14

Det finns två sanningar som kan tillämpas på nya Peugeot 1007. Den första är att det är sällan vi ser några genomgripande designnyheter på moderna bilar, den andra är att det är vanskligt att hävda att man är först med någonting - ofta finner vi nämligen att tekniken använts förr. Men så är inte fallet med dagens testvagn, fransoserna är nämligen först med att ha skjutdörrar på en stadsknatte aŽla 373 centimeter. Därför kan man med gott samvete instämma i att bilen "sätter en ny standard" i sin klass!

Vilken kick
Peugeot 1007 är högbyggd likt Eiffeltornet och profilen domineras av en stor skjutdörr på vardera sidan.
Det är bara att fingra på fjärrkontrollens knapp och vips skjuts den magiska (elektriska) dörren undan innan du ens hunnit säga frasen "sesam öppna dig". En meter av småbilen står plötsligt på vid gavel, däremot rekommenderar inte tillverkaren att köra med "tvärdrag". Det är dock fullt möjligt och ger en större kick än att åka nercabbat! Man sitter relativt högt i framsätena, men även baksoffans två sittplatser är helt okej.
Instrumenteringen är lättöverskådlig och en klurig detalj är att hela inredningen kan matchas i tolv olika färgteman - på en kvart byter man nämligen ut arton inredningsdetaljer. Du kan helt sonika ha tomteröd inredning till jul, pippigul till påsk och blomstergrön till midsommar. Ja, det vill till att inte vara färgblind?

Fem stjärnor
Interiören är flexibel och kan snabbt anpassas efter individuella transportbehov. Baksätet kan exempelvis skjutas tjugotre centimeter i längsled, dessutom kan sitsarna enkelt lyftas ur.
Lastningen går också som en dans tack vare de stora och breda dörrarna. I sommar lanseras fransosen med bensinare på 73 respektive 109 hästar under huven. Vi har provkört den förstnämnda efter spanska serpentinvägar och kan konstatera att bilen är en trevlig färdkamrat, vilket man har all rätt att begära för grundpriset: 132 500 kronor. Peggan rullar överraskande tyst och stadigt, även i högt autostradatempo. Skulle olyckan vare framme så känns det skönt att veta att bilen du färdas i har fått toppbetyget fem stjärnor och tidernas högsta poäng i det europeiska krocktestprogrammet Euro-Ncap (36,1 av 37 möjliga). Beteckningen med dubbelnollor i mitten har fransoserna mönsterskyddat vilket avslöjar att vi kommer att få se fler kluriga bilar i framtiden. Men dessa är (tillskillnad från 1007) bakom stängda dörrar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!