Pang i bygget

Vi är många som skrattat hysteriskt åt den brittiska komedin ?Pang i bygget". Speciellt avsnittet där Basil Fawlty har tyska gäster på sitt pensionat och måste hålla tungan rätt i mun och undvika alla associationer till kriget - ?donŽt mention the war". Tja, än idag har fransmän och engelmän ett komplicerat förhållande till varandra. Men hur går det då i fallet Peugeot 308 GT - där bilen är fransk och turbomotorn på 175 kusar brittisk?

Foto:

Peugeot2008-09-20 04:05


Engelsmän och tyskar har alltid haft "samarbetssvårigheter" i bilvärlden. När BMW köpte Rover så blev det en kortvarig romans eftersom bossarna inte tålde varandra, och ta bara en sådan sak varför i hela friden tyska Opel heter Vauxhall på den regniga ön? Men nu görs ännu ett försök, om än i mindre omfattning, och den här gången är resultatet riktigt lyckat.

Mycket pulver
Till det yttre skiljer sig Peugeot 308 GT genom ett mer påkostat och lägre framparti, en tuff bakspoiler och chassit har sänkts 10 millimeter. Inuti märks bland annat en specialdesignad ratt och detaljer i aluminium på såväl växelspaksknopp, pedaler som fotstöd. Men det är under huven den största nyheten uppenbarar sig: här arbetar nämligen en pigg fyra på 175 hästar som hämtas från engelska Mini Cooper S. Den kombineras med en underbar sexväxlad låda som förvandlar bilen till en testosteronstinn buse. Maskinen är kraftigt överladdad tack vare turbosnurra och har normalt ett vridmoment på 240. Men vid full acceleration stiger laddtrycket temporärt från 0,8 till 1,2 bar vilket gör att ytterligare tjugo Newtonmeter blir tillgängliga. Det innebär att hundrastrecket passeras efter 8,3 sekunder och att toppfarten är 225 knutar. Pang i bygget!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!