Riktig svärmorsdröm

En av sextiotalets allra största bilsuccéer var Renault 4 Laban. De flesta har visserligen rostat bort och förmultnat på skroten, men det händer än i dag att den höga men ack så korta bilen siktas ute i trafiken. Nu är det äntligen dags för en hypermodern arvtagare att göra debut och det är en riktig svärmorsdröm som tänjer på spelreglerna för högbyggda pyttebilar. Det är inte så konstigt - Modus betyder nämligen "regel" på latin!

Foto:

Peugeot2005-09-16 07:02

Lissabon är kontrasternas huvudstad, här samsas gammalt och nytt på ett harmoniskt sätt. Det är klart som korvspad att provkörningen av Renault Modus genomförs här - fransosen är nämligen en nybyggd bil fylld av anrika traditioner. Vad sägs exempelvis om att den klassiska svärmorsluckan plockats fram ur gömmorna? Här är bilen som är stor i orden, men som bara tar upp 3,8 meter på jorden.

På farlig mark
Nej, det var inte bättre förr - i alla fall inte vad bekommer krocksäkerheten. För medan gamla Renault Laban föll ihop som ett korthus vid minsta smäll så stoltserar nya Modus med högsta betyg i Euro NCAP:s krocktester. Det känns tryggt när vi tar plats bakom ratten, portugiserna är nämligen kontinentens sämsta bilförare och toppar olycksstatistiken. På plats i den ombonade kupén så överraskar fransosen med sina generösa utrymmen - låt oss kalla det "minilimo". Långbenta nordbor sitter utmärkt inte bara i framsätet, utan även bak. Aktersoffan går dessutom att anpassa för två eller tre passagerare och kan skjutas upp till sjutton centimeter i längsled. Modus har som sina syskon en centralt placerad instrumentpanel. Hastighetsmätaren består av digitala nuffror, medan varvtalet visas med en pil som är graderad i periferin. För 2 100 kronor extra bjuder även bagageluckan på en rolig finess eftersom nedre delen går att fälla ut separat som på gamla tiders svärmorsluckor.

Finurliga gimmicks
Under huven erbjuds två fyrcylindriga bensinare: 1,4-liters på 98 hästar och 1,6-liters på 113. Dagen till ära valde vi den förstnämnda basmotorn vilken bemästrar hundrastrecket på 11,4 pigga sekunder och toppar 177 km/h. Körmässigt erbjuds inte några sensationer: den elektriska styrservon ger nästan löjligt lätt styrning i låga farter men skärper till sig i takt med att plattan åker i mattan. Fjädringen ligger dock åt det komfortabla hållet precis som det anstår en fransk familjebil och man färdas dessutom förvånansvärt tyst. Renault Modus är sammanfattningsvis ett genidrag med finurliga gimmicks och praktiska lösningar - bland annat finns ett eldrivet panoramasoltak av jättemodell. På prislappen står det från 132 900 kronor, dessutom är det ett måste att köpa till komfortpaketet för åttatusen spänn vilket inkluderar luftkonditionering och cd-spelare. Ändå framstår fransosen som en riktig svärmorsdröm!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!