Skrattar åt alla

För femtio år sedan gjorde vi det arton minuter om dagen - idag gör vi det bara i sex. Skrattar, alltså! En trendbrytning krävs om våra barnbarnsbarn ska slippa att ställa sig på händer för att förstå hur glada munnar ser ut. Peugeot gjorde slag i saken och lät hela designavdelningen gå på skratterapi och nu avspeglar det sig på fransosernas bilar. Peugeot 207 har troligen bilvärldens största gapflabb till grill och förhoppningvis gäller inte den gamla klyschan: skrattar bäst som skrattar sist!

Foto:

Peugeot2006-05-11 07:18

Nä, det är inga konkurrenter som skrattar ut nya Peugeot 207 - föregångaren 206 är nämligen företagets mest sålda bilmodell genom tiderna med över fem och en halv miljon tillverkade exemplar. Det är ett tufft ansvar, så tufft att direktörerna beslutat sig för att fortsätta sälja gamlingen jämsides med dagens glada testbil under en övergångsperiod. Häng med till Mallorca och den första provkörningen.

Det osar succé
Jagar du en pålitlig småbil som andas kvalitet och komfort? Ja, då är nya Peugeot 207 mitt i prick. Det är nämligen en fransos som lär bli ett hett byte på marknaden och det är inte så konstigt med tanke på att inroparen kostar 122 900 kronor. Då i tredörrarsversion, men hostar du upp fyratusen ytterligare så ingår fem dörrar. Ja, kupén kan beskrivas med den slitna klyschan om damskon: stor inuti men liten till det yttre. Dessutom är inredningen betydligt mer påkostad än hos föregångaren och de kromade sargarna runt instrumenten gör susen. En gimmick har utvecklings- avdelningen snyltat från systerföretaget Citroën - nämligen möjligheten att parfymera ventilationsluften. De flesta är fräscha fruktlukter men en av testbilarna hade en mer suspekt doft som bäst kan beskrivas som en blandning av After Eight och Chanel nr 5. En klädnypa hade kommit väl till pass?

Med ett leende
Under huven erbjuds bensinmotorer på 73, 88 eller 110 hästkrafter. Vi har provkört mellanmaskinen och konstaterar snabbt att den är alldeles lagom, med fina köregenskaper. Variabla kamaxeltider gör den stark och sprintern till hundra rullar på 12,7 sekunder. Men vår favorit är ändå turbodieseln med partikelfilter, även den på hundratio hästar.
Den uppfyller med råge "de tre essen": stark, snabb och snål. Ett måste för hugande spekulanter är komfortpaketet för 4 900 kronor, vilket inkluderar såväl ljud- som klimatanläggning. En kul finess är att luftintagen stängs tillfälligt när vindrutespolaren används för att undvika spritdoft av spolarvätskan! Redan nu har fransmännen sett till att 207:an krocktestats hos Euro NCAP och resultatet blev toppbetyget fem stjärnor. Ja, mycket talar för att fransosen blir en storsäljare precis som lillebror och nästa år lanseras en förhöjd SW samt CC med plåtcabriolet. Med ett leende kan man komma långt i livet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!