Två höjdare i Paris

Vi plåtar nya Peugeot 108 strax nedanför Eiffeltornet och platsen är vald med omsorg. Paris är fullkomligt hopplöst ur trafiksynpunkt och såväl bilen som dess förare ställs inför utmaningar som är mer svindlande än att luta sig ut över kanten högst upp i det världsberömda tornet. Vad gör du helst - åker 324 meter upp i skyn eller rattar en 348 centimeters trilling genom ett ändlöst trafikkaos?

Foto:

Peugeot2014-11-28 05:05


Jajamensan, det står faktiskt trilling i ingressen. Dagens testbil säljs nämligen som Peugeot 108, Citroën C1 eller Toyota Aygo. Samarbetet började år 2005 och nu är det således dags för generationsskifte där kanske 108:an bjuder på den största nyheten. Fransosen byter nämligen namn från 107 till 108 medan syskonen behåller sina tidigare namn.

Släpp in solenPeugeot 108 ser riktigt tuff och uppkäftig ut från alla vinklar. Designerna har skapat en helt ny front med kraftigt lutad framruta och med i princip ett hjul i varje hörn. Längs sidorutornas nederkant löper en tunn kromlist och längst bak är det en glasad bagagelucka som gäller. Även interiören lär tilltala unga, trendkänsliga citymänniskor och det är förmodligen här bilen har sin största målgrupp. Inuti kupén kan resenärerna koppla upp sina mobiltelefoner och det finns mängder av appar, vilka även kan röststyras. Väljer du Active-versionen så erbjuds dessutom en sjutums pekskärm för 3 400 kronor, tänk dock på att finessen inte går att få till instegsversionen Access men är däremot standard på Top. Namnet på den sistnämnda avslöjar även att modellen har ett öppningsbart tygtak. Vad sägs om att kunna släppa in solen genom 76 centimeter?

Tre gyllene reglerNär du väl bestämt dig för vilken utrustningsnivå som passar dig så kan du gå vidare och välja mellan sju olika dekalsatser á 5 900 kr extra. Då utsmyckas exempelvis taket, motorhuven och backspegelkåporna medan interiören får motivlackerade paneler, textilmattor och som grädde på moset - en pimpad bilnyckel. Komforten är helt okej i framsätena men även i baksätet kan en, ja till och med två, vuxna sitta riktigt hyggligt. Men då pratar vi om femdörrars-modellen vars grundpris startar från 105 900. Peugeot 108 finns nämligen även med tre dörrar för 99 900 kronor. Under huven erbjuds en trecylindrig bensinare på 69 hästkrafter och till detta serveras en smidig femväxlad manuell låda eller en robotiserad automat. Trepipen ger ifrån sig ett rått, tuffande ljud som faktiskt låter riktigt angenämt och soppatörsten ligger på 0,41 liter milen. Däremot gäller det att växla flitigt för att hänga med i den intensiva Paris-trafiken vars trafikanter lärt sig tre gyllene regler. Gasa, tuta och kör!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!