Vägen till evig ungdom

Ronneby Brunnspark har anor från sjuttonhundratalet då den första hälsobringande källan öppnades. Hit vallfärdade människor för att skapa lugn och välbefinnande - därför styrde vi kosan till Blekinge. Peugeot 407 Coupé bjuder nämligen på samma upplevelse: kroppen försätts i njutningsläge och all stress försvinner. Om fransosen är uppväxt på vatten eller vin förtäljer inte historien, men testbilen har i alla fall hittat vägen till evig ungdom!

Foto:

Peugeot2006-09-21 07:19

Under många år har fransoserna tagit hjälp av det italienska designhuset Pininfarina för att rita och ibland även tillverka sina underbara coupéer. Med nya Peugeot 407 Coupé har man frångått traditionen och låtit sina egna designers hålla i pennan. Vi tycker att resultatet talar för sig självt, men för att vara säker på vår sak så kollade vi folkets reaktioner i kurorten Ronneby.

Stort lejongap
Peugeot har länge arbetat med att få bort en viss gubbstämpel. Först tog man till det välkända knepet med att introducera märket på tävlingsbanorna. Därefter har man jobbat med finurliga lösningar som tilltalat ungdomar (plåttakscabrioleter) och i 407 Coupé förstärker man varumärket genom den tidlösa formgivningen. Det handlar bland annat om större luftintag, "gälar" på framskärmarna, en snitsig bakvinge och fräcka fälgar. Fronten domineras av ett kraftigt överhäng och ett rekordstort lejongap, medan baken är välsvarvad. Om man gillar resultatet eller inte verkar vara en generationsfråga, men i Blekinge tycks fransmännens taktik gått hem: ungdomarna vid Frasses korvmoj älskar peggan. Vad gäller testvagnens interiör så har den skapats med hjälp av de sedvanliga knepen: ljusgrått nappaläder med kraftiga sömmar och borstat aluminium. Det är verkligen snyggt, lyxigt och ljust - den gigantiska framrutan kan närmast liknas med en turistbuss.

Pressat grundpris
Vissa kallar den här biltypen för "direktörsbil" och vad passar då bättre än att fotografera mästerverket utanför direktörsvillan som uppfördes av brunnsbossen Ernst von Heidenstam år 1884. Det är faktiskt exakt samma år som Armand Peugeot drog igång sin verksamhet och fem år senare stod den första bilen klar. Då var det tre hästkrafter som skapade feta rubriker, i dagens testbil finns det 160 ytterligare. Det innebär att vi rattar det minsta motoralternativet på 2,2 liter och därmed har även grundpriset pressats till 249 900 kronor. Bensinfyran går mjukt som en smekning och arbetar i full harmoni med den sexväxlade lådan. Långa dagsetapper klaras galant, men det finns en begränsning. Det förutsätter att man sitter i de bekväma framstolarna för baksoffan är ärligt talat inte mycket att hurra för. Det stärker bara känslan av att en riktigt fin bilupplevelse är som med bubbelpoolen på Ronneby Brunn, ett gott vin eller en romantisk middag: man ska inte vara mer än två personer om det!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!