Ingen kan väl ha undgått Peugeot 206 WRC:s framgångar i rallysvängen? Fransosernas prisskåp börjar bli knökfullt med bland annat tre VM-pokaler varav Marcus Grönholm kammat hem två. För att fira segersviten har Peugeot tagit fram 206 RC och många tror säkert att de båda versalerna syftar på "Rally Car". Men döm om min förvåning när det visar sig att RC betyder just ingenting. Har fransmännen blivit blyga på äldre dar?
Fusk i bastun
Ja, visst har 206 RC klara släktband till rallybilen och det är inget att sticka under stol med. Man färdas som under en specialsträcka under Svenska Rallyt: hårt och skumpigt. Det räcker att titta på den minimala stoppningen i racingsitsen och de lövtunna däcken så förstår man att kroppens inre organ kommer att få en omskakande, men ack så kul, resa. Däremot är det ett nöje reserverat för två, baksätet tar nämligen stryk av de specialpreparerade framstolarna.Man sitter som en rallyförare - i ett skruvstäd tätt omgärdad av gigantiska sidostöd. Ja, ryggsvetten lackar och efter några timmar börjar det kännas som ett finländskt uthållighetstest i vedeldad bastu. En räddande klimatanläggning finns visserligen, men det är ju fusk i jämförelse med WRC-bilen.
Andra attribut som höjer pulsen är fotpedaler i aluminium och mittkonsol i kolfiberfinish. Men det är bara små aptitretare för att väcka "blådåren" i dig. Under huven arbetar en pigg fyra på 180 hästar som fått sig en dunderkur av Mécachrome. Det innebär att hundrastrecket passeras efter 7,4 sekunder och att toppfarten är 220 knutar Låter förresten Mécachrome välbekant? Ja, specialistföretaget har exempelvis Renaults F1-motorer på sin meritlista och det är inte illa pinkat.
Därför blir vi inte överraskade när toppeffekten i 206 RC utvecklas vid 7,000 varv och att motorn kan piskas tusen varv ytterligare innan det blir rödflagg. Men låt oss fortsätta bataljen ute i rallyskogen och där slänger sig fransosen runt hårnålskurvorna med sitt stabila sportchassi. Framvagnen håller ett bastant grepp om moder jord även när farten är rejält upptrissad. Nu undrar säkert många vad fartåket kostar och sanningen är 999 kronor per hästkraft, alltså i runda slängar 179.900. Det är inte så tokigt för att få känna sig som en flygande finländare som har mumintrollen som idol!
Vilken blådåre!
Peugeot 206 RC har blått blod i ådrorna och tenderar att förvandla ägaren till en komplett "blådåre". Busbilen lutar sig nämligen tillbaka på tre världsmästerskapstitlar och har uppfostrats av finländaren Marcus Grönholm Det innebär 180 tävlingssugna hästkrafter som ifrågasätter de flesta trafikreglerna. Men vid gaspådrag dricker turbofyran i mesta laget, är det måhända också ett finländskt påbrå?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!