Vill du busa med mig?

GTI betyder varken "Gasa Tills Illamående" eller "Galet Trimmad Ikon". Nej, nu har självaste EU-domstolen slagit fast att den rätta benämningen är "Gran Turismo Injection". Dessutom fastslogs det att ingen biltillverkare kan få ensamrätten till förkortningen då det rör sig om en - förkortning. Därmed kommer det även i framtiden att finnas en hel drös med goa busbilar vars bakluckor pryds av GTI-emblem och ett av de fräckaste alternativen just nu heter Peugeot 208 GTi.

Foto:

Peugeot2013-08-03 04:05


Nu kan man naturligtvis fråga sig varför EU-domstolen lägger sig i frågan, men det finns en förklaring. Volkswagen försökte nämligen roffa åt sig ensamrätten på benämningen GTI och det har tagit EU-domstolen nio år att reda ut begreppen. Fransoserna tar ändå det säkra före det osäkra och har döpt bilen till Peugeot 208 GTi - alltså med litet "i" på slutet.

Lite snack?Några stora och radikala förändringar designmässigt är det inte fråga om och det är inte svårt att välja mellan fem- eller tredörrars kaross då 208 GTi enbart säljs som (just det) tredörrars. Vad man annars gjort är att pimpa till karossen med bland annat kromade ytterbackspeglar och GTi-emblem lite här och var. Baktill har det skett ett par förändringar: ovanför bakrutan sticker en liten takvinge ut och nertill under stötfångaren sitter en kromad spoiler där de fyrkantiga avgaspiporna uppenbarar sig. Med pedaler i lättmetall och med små gummiduttar höjs sporteffekten tillsammans med den läderklädda ratten som fått rally-stuk. Sportsätena har blivit halvläderskodda och har ordet GTi snyggt präglat i ryggstöden. Även växelspaken och handbromsspaken är läderklädda med röda sömmar liksom textilmattorna.

?mycket verkstadBakom ratten utlovas det körglädje som aldrig förr och i samma sekund som nyckeln vrids om så känner man hur det väser och fräser under huven där de 200 hästarna gör allt för att komma ut. Den varvvilliga turbofyran på 1,6 liter startar som ett skott och låter sedan riktigt rivigt. Det är faktiskt samma maskin som arbetar i Mini John Cooper Works men fransosens effekt har krympts med elva hästar, vilket innebär att noll till hundra klockas på 6,8 sekunder. Väghållningen är enastående och det märks att fransmännen lagt ner stor möda på att styva upp chassit, fintrimma styrningen och uppgradera bromsarna.
Utrustningsnivån är hög med en fet ljudanläggning på 100 watt, 7-tums pekskärm med navigation, parkeringsassistans, klimatanläggning, panoramaglastak och 17-tumsfälgar med knallröda bromsok. Allt detta får du för 229 900 kronor, vilket gör valet mellan Peugeot 208 GTi och nya Renault Clio R.S. riktigt svårt. Å andra sidan är det ju lätt att fatta beslut när det inte finns några dåliga alternativ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!