Vinnare i kombikostym

Vi befinner oss i nordvästra Frankrike, närmare bestämt Normandie. Den historiska provinsen bjuder på magnifika vyer och landskapet är kuperat, bergigt och oändligt vackert. Men det är även historisk mark i bilsammanhang och här vann Peugeot världens första biltävling år 1894. Nu, 120 år senare, är vi här för att provköra nya Peugeot 308 SportWagon.

Foto:

Peugeot2014-10-06 04:05


Googlar vi på 308 så är det beteckningen på en äldre Ferrari, en robotgräsklippare från Husqvarna, ett fallås från Assa och ett gevär från Winchester. Men 308 är också en modell från Peugeot som kan stoltsera med utmärkelsen "Årets Bil 2014" och nu kommer vinnaren även i kombikostym, men med det lite fräckare namnet SportWagon.

Generöst bagageDesignen är läcker och strålkastarna som löper upp längs med motorhuven ger bilen en stor portion karaktär. Karossvecken ger en känsla av lätthet och längs sidorna känns det som om vinden svept förbi. Den exteriöra designen är utan tvekan elegant, men tyvärr tycks den inte ha följt med in i kupén. Bakom ratten sitter instrumenten något förhöjt och hastighetsmätaren går medsols medan varvräknaren något förvirrat går motsols. På instrumentpanelens mitt sitter ett stort åttakantigt kluster med ram i borstat aluminium och en stor 9,7 tums pekskärm (ej standard i basmodellen). Peugeot 308 SW har växt på alla ledder och numera erbjuds gott om plats för baksätespassagerarna. Tittar vi på bagageutrymmet så sväljer kombin hela 610 liter men väljer man istället att fälla baksätet ryms 1 660 liter, vilket gör den till en av de bästa lastarna i klassen.

Nyutvecklade motorerUnder huven arbetar två helt fantastiska trecylindriga motorer på 110 respektive 130 hästkrafter. Förutom de nyutvecklade bensinarna erbjuds även fyrcylindriga dieslar på 115 respektive 150 hästar. Vi provkörde den största bensinaren som har en förbrukning på 0,47 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 109 gram per kilometer. Sexväxlad manuell låda är standard men man kan även köpa till en automat med lika många växlar. Körupplevelsen på de franska vägarna är ypperlig och med "Driver Sport Pack" så blir bilturen ännu roligare. Det räcker nämligen med ett knapptryck för att styrning ska bli fastare, gasresponsen snabbare och även ljudet går upp ett par oktaver. Men allt roligt har ett slut och det börjar bli dags att bege sig hemåt. Att Peugeot 308 SportWagon kommer att gå hem hos kunderna råder det ingen tvekan om. För vem kan tacka nej till en elegant laståsna med generösa utrymmen och som har ett grundpris på 164 900:-.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!