911 skäl att köpa cab

Varvräknaren närmar sig 6 000 rpm när femmans växel skjuts in. Motorn svarar med att låta varvräknarnålen hälsa på i rödzonen innan nästa växel gör sig redo. Hastighetsmätaren visar 210 och det känns som om kraften ur boxermotorn aldrig ska ta slut trots att lådan har en sjunde växel kvar. Vi kör in i en lång tunnel och kan inte låta bli att dra på och sedan släppa gasen för att njuta av motorljudet som ekar mellan väggarna. Nu finns det 911 skäl att köpa en taklös Porsche.

Foto:

Porsche2012-05-18 04:05


Under åren och genom alla generationer har 911 bjudit på designförändringar men de har varit så skickligt gjorda att samma utseende hängt med sedan 1963. Det känns bara som nioelvan mognat till det bättre och nu är det dags för en helt ny cabriolet att göra entré. Fällningen av tygsuffletten tar tretton sekunder och har man bråttom så går det att cabba upp eller ner i 50 km/h. Men eftersom vi är på Gran Canaria så kör vi med himlen som tak.

Väldresserad boxer
Komforten är ypperlig och sporstolarna håller i sidfläsket på ett föredömligt sätt. Interiören är genomarbetad och hastighetsmätaren, som sitter till vänster om den stora varvräknaren, är skrämmande nog graderad till 330 km/h. Men tänk inte ens tanken på att ta cabben när det ska storhandlas - det finns inget vidare bagageutrymme att tala om men det är av förståeliga skäl inte heller prioriterat. Om du ändå undrar så sväljer den frontmonterade skuffen 135 liter. Under huven erbjuds samma motorer som till coupén: boxersexor på 350 (1 014 000:-) eller 400 hästkrafter (1 154 000:-). Därmed är det inte så konstigt att Porsches ingenjörer har ett stort leende på läpparna när de avslöjar att maskinerna blivit mer bränsleeffektiva och drar under litern milen. Båda syskonen har en sjuväxlad manuell låda som standard men erbjuds även med tyskarnas sjustegade PDK-låda.

Skön lågsniffning
Med dubbelkopplingslådan kan man få "launch-control" vilket innebär att man trycker ner såväl gasen som bromsen i botten och ser varvräknarnålen åka upp till 6 500 rpm. I samma ögonblick som bromspedalen släpps så bryter helvetet ut, bakhjulen går upp i rök och hundrastrecket nås efter 4,3 sekunder bakom ratten på Porsche 911 Carrera S Cabriolet. Somliga tycker säkert att finessen är meningslös, men likt förbaskat vansinnigt kul! Upplevelsen påminner om när man avfyrar en revolver och när gasen släpps så bluddrar det från avgassystemet likt en gigantisk popcornmaskin.
Motorn och växellådan är otroligt samspelta och cabben är det roligaste vi kört på länge. Efter ett par snabba dagar på Gran Canaria så är det dags att flyga hem igen. Planet taxar ut, kapten drar gasreglagen framåt och accelerationen pressar oss mot stolarna. Det känns nästan som att åka i nya Porsche 911 Cabriolet - men det finns skillnader. I tysken släcks aldrig skylten "fasten your seatbelts" och går det åt fanders så kan du strunta i att leta efter flytvästen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!