Cayman är på "bettet"

Porsche Cayman är en av de trevligaste vagnarna som rullat av bandet i tyska Zuffenhausen. Det legendomsusade företaget har mer än femtio års erfarenhet av sportbilar och det känns som om allt har tagits tillvara i den nya coupén. Vi har testat budgetversionen som har färre hästkrafter och tråkigare motorljud, men gynnsammare soppaförbrukning och bättre pris. Ändå finns alla sportvagnsegenskaper kvar!

Foto:

Porsche2008-07-21 06:51

Varför modellnamnet hämtats från en krokodil förblir en gåta men ska vi gissa att båda är på "bettet" och visar "framklorna". Eller beror det på att minstingen liknar en kajman med sitt långt utdragna nos- och akterparti. Hur som helst är det lätt att gilla utseendet som både är harmoniskt, aggressivt och utstrålar hightech.

Fröjd för ögat
Porsche Cayman är en strikt tvåsitsig kärra på gott och ont. Låt oss börja med det goda: en äkta sportbil ska aldrig ha mer än två sittplatser och då blir Cayman måhända tyskarnas enda "riktiga" täckta sportbil. Det onda är att man byggt sittbrunnen så kort att personer över medellängd har svårt att hitta en helt perfekt körställning.
Den fräcka inredningen bjuder på tajta sportstolar och en instrumentpanel värdig en tysk sportcoupé. Varvräknaren är naturligtvis stor, placerad i mitten och graderad till 8 000 varv. Hastighetsmätaren är däremot förpassad till marginalen, men tur nog finns även en digital i händelsernas centrum och den kan visa max 258 knutar. Alla entusiaster kan även glädjas över att det mytomspunna tändningslåset finns placerat till höger? Nej, naturligtvis till vänster om den knubbiga sportratten.

Ovanligt praktisk
Motorn har i grunden hämtats hos storebror 911 men har vänts 180 grader för bättre viktfördelning. Dessvärre försvinner då också all närkontakt med maskineriet vilket är trist för alla motorfreaks. Det närmaste vi kommer underverket är en lucka i den bakre skuffen för påfyllning av motorolja och spolarvätska. Faktum är att även oljestickan rationaliserats bort och har ersatts av en dator som varken behöver papper eller skyddshandskar. Boxermaskinen pumpar ur sig 245 hästar (femtio hk mindre än i S-modellen) och jobbar precis bakom ryggen på de åkande.
Effekten gör inte bilen till någon superracer utan till en sällsynt rolig leksak att småbusa med i svepande böjar. Porsche Cayman är helt klart en "drivers car" men fungerar även som långfärdsbil. Det finns faktiskt bagageutrymme såväl fram som bak och dessutom ett praktiskt lastnät som kan hålla fast småprylar ovanför mittmotorn.
För halva priset av en 911 får man alltså en välbyggd sportcoupé med krokodilnamn som är nästan lika rolig som storebrorsan. See you later alligator!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!