Cayman väcker begär

Porsche Cayman är en av de trevligaste vagnarna som rullat av bandet i tyska Zuffenhausen. Det legendariska företaget har mer än femtio års erfarenhet av sportbilar och det känns som om allt har tagits tillvara i den nya modellen. Storebror med ett "S" i namnet har funnits på marknaden i snart ett år. Men nu är det premiär för en budgetversion med färre hästkrafter, bantad vikt och gynnsammare soppaförbrukning. Dessutom är priset prutat och klart!

Foto:

Porsche2006-09-14 07:43

Det är inte utan att minstingen är lite lik en kajman med sin långt utdragna nos- och akterparti.
Tja, varför namnet hämtats från en krokodil är en gåta men ska vi gissa att båda är på "bettet". Porsche har däremot gjort tvärt om vad som är brukligt i bilvärlden när de byggde den öppna versionen först (Boxster) och därefter coupén (Cayman). Ja, visst är det lätt att gilla utseendet som är både harmoniskt och lite småaggressivt.

Fröjd för ögat
Porsche Cayman är en strikt tvåsitsig bil, vilket är både på gott och ont. Det goda är att en äkta sportbil aldrig ska ha mer än två sittplatser och då blir Cayman måhända tyskarnas enda "riktiga" täckta sportbil. Det mindre goda är att man byggt sittbrunnen så kort att personer över medellängd har svårt att hitta en perfekt körställning. Inredningen är dock tilltalande med riktiga sportstolar och en instrumentpanel värdig en tysk sportbil. Varvräknaren är naturligtvis stor, placerad i mitten och graderad till 8 000 varv. Hastighetsmätaren är däremot förpassad till marginalen, men tur nog finns även en digital i händelsernas centrum och den kan visa max 260 km/h. Alla entusiaster kan även glädjas över att det mytomspunna tändningslåset är placerat till höger? Nej, naturligtvis till vänster om den knubbiga sportratten!

Ovanligt praktisk
Motorn har i grunden hämtats hos storebror 911 men har vänts 180 grader för bättre viktfördelning. Dessvärre försvinner då också all närkontakt med maskineriet vilket är trist för alla motorfreaks. Det närmaste vi kommer härligheten är en lucka i det bakre bagageutrymmet för påfyllning av motorolja och spolarvätska. Ja, faktum är att även oljestickan är ett minne blott och ersatt av en dator som varken behöver papper eller skyddshandskar. Boxermaskinen är på 245 hästkrafter (femtio hk mindre än i S-modellen) och jobbar precis bakom ryggen på de åkande. Effekten gör inte bilen till någon racer utan till en sällsynt rolig bil att ratta i svepande böjar. Nya Porsche Cayman är helt klart en "drivers car" men fungerar även som långfärdsbil. Det finns faktiskt bagageutrymme såväl fram som bak och dessutom ett praktiskt lastnät som kan hålla fast småprylar ovanför mittmotorn. För halva priset får man alltså en välbyggd sportcoupé som är nästan lika rolig som en 911. Så skynda att fynda innan marknadssnubbarna inser sitt misstag!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!