Vem har sagt att lycka inte kan köpas för pengar? Det är nämligen helt fel och bevisas av Porsche. För bubblar det inte av lycka efter en provtur i Carrera GT så är man förmodligen obotlig och ett solklart fall för "Doktor Phil". Tyskarna har nämligen finkammat bilvärlden på svindyra material, avancerad teknik och framförallt tänjt på hastighetsgränserna
Eins, zwei, polizei?För alla väder
Snart lär det finnas 1.500 välbärgade entusiaster som behöver privatchaufför - för att lyckas behålla körkortet i Porsches senaste supersportvagn är en prestation i sig. Färden till hundra rullar på 3.9 sekunder, till tvåhundra på 9.9 och med fartränder lite varstans kan 330 toppas. Det är med andra ord den tredubbla svenska maxhastigheten, "ändå har elva bilar sålts till Sverige" berättar marknadschefen Hans Ranestål. När solen skiner över dessa lyckostar så är det bara att plocka av kolfibertaket. Ändå behöver inte ägarna bekymra sig över vädrets makter, taket stuvas nämligen in i det främre bagageutrymmet aŽla 76 liter. "Likt alla andra så tycker även jag att läckerbiten är fräckast avklädd" säger designchefen Harm Lagaay när vi träffas i spanska Jerez. Han börjar skissa morgondagens designspråk på mitt anteckningsblock och avslöjar att inspirationen kommer från Porsches fantastiska 23.000 tävlingssegrar.
Meka om du törs
Därför är det inte så konstigt att allt i supersportbilens specifikationer andas racing. Vad sägs exempelvis om en tiocylindrig värstingmaskin på 612 kusar och 590 Newtonmeter? Jo, det både räcker och blir över. Effekten innebär dessutom att bromsarna måste hålla världsklass och faktum är att tvärniten aldrig är långt bort tack vare keramikskivor med sexkolvsok. Är du dessutom lite händig så ingår både ficklampa och verktyg på köpet! Men låt för guds skull inga oljiga fingrar gå bärsärkagång i kupén som består av magnesium, aluminium och läder. Därför känns det lite stenålders att växelspaksknoppen är tillverkad av björk, men allt har som vanligt en (o)rimlig förklaring. Det visar sig nämligen att Porsche 917 som vann Le Mans 1970 hade en identisk knopp. Däremot kan jag lova att sportstolarna i Carrera GT aŽla 2003 är betydligt skönare än sjuttiotalets "kyrkbänkar". Själv skrev jag under köpeavtalet under midsommarnatten - i mina vildaste Porschedrömmar!
Drömmen ingen kan blunda för
(Jerez -Spanien)Årets kortaste natt är sedan länge över, ändå kan jag inte släppa taget om midsommar-nattsdrömmen. Om felet var de sju ängsblommorna under huvudkudden låter jag vara osagt, men nya Porsche Carrera GT har etsat sig fast i minnet allt sedan den första daten. Det var kärlek vid första ögonkastet och nu bråkar beundrare om hennes gunst. Själv fegar jag ur med tanke på att det kostar 4,5 "mille" att svära varandra evig trohet!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!