En finne i baken

Det är aldrig trevligt att ha en finne i baken: det känns lite besvärande och det är svårt att få någon ro i kroppen när man vet att det är lönlöst med Clerasil. Ja, det är säkert många bilister som kommer att få uppleva hur en Porsche Boxster ligger och distraherar i baken. Den läckra sportvagnen tillverkas faktiskt i tangolandet Finland - vilket märks. Sexan är nämligen knivvass, fast vid gaspådrag dricker boxermotorn i mesta laget. Häng med och "kläm en finne!"

Foto:

Porsche2005-01-28 08:03

En sak är helt klart - finländare kan betydligt mer än bada vedeldad bastu och crosschecka i ishockey. De kan även bygga sportbilar! I Uusikaupunki ligger nämligen Valmet Automotive vars affärsidé är att sköta produktionen åt bilföretag som inte har kapacitet själva och finnarna gör det nästan för bra. För kan du tänka dig ett liv utan 911:ans klaustrofobiska baksäte så går det absolut lika bra att glida runt i nya Boxster. Perkele, vilken fullträff?

Porsches gökotta
När en ny cabriolet ska provköras så sker det alltid på varmare breddgrader, därför blev vi lite konfunderande när värdnationen var Österrike! Men nu förstår jag varför: hela landet tycks vara snidat i trä och påminner om ett jättelikt gökur. Porsche har nämligen blivit klockintresserade på äldre dar och i nya Boxster finns ett inbyggt "gökur" på mittkonsolen med tidtagarfunktion. Interiören är fräck och ser ut att vara hämtad direkt från storebror 911, tändningslåset till vänster om ratten är exempelvis lika självklart som boxermotorn Man sitter som gjuten i de båda sportstolarna och sittbrunnen bjuder på bättre med plats än i gamlingen. Fast någon tyrolerhatt med vajande fjäder ryms fortfarande inte på hjässan - så länge suffletten är uppfälld. Problemet åtgärdas dock med en knapptryckning och fällningen kan ske medan sportvagnen rullar i femtio knyck.

Ett ess i leken
Provkörningssträckan är sagolik vacker och österrikarna har helt enkelt tagit i så att hängslestropparna i deras lederhosen sprängts - precis som Porsche.
Nya Boxster är nämligen en styrkedemonstration, även om man får titta både en och två gånger för att upptäcka något nytt utseendemässigt.
Vid en snabbtitt påminner linjeföringen mångt och mycket om gamlingen, men faktum är att karossen är helt ny. I maskinrummet framför bakaxeln erbjuds två maskiner:
Boxster på 240 hästar (449 000:-) och Boxster S på 280 (531 000:-).
Vi har provkört "esset i leken" och gökuret avslöjade att sprinten till hundra rullade på 5,5 sekunder samtidigt som toppfarten är 268.
Det är siffror som ligger farligt nära storsäljaren 911 Carrera och ryktet säger att det är dött lopp på Nürburgring. Frågan är bara hur tyskarna ska förklara att det skiljer en kvarts mille till Porsche Boxster S fördel?
Det måste vara lika distraherande för ledningen som att ha en finne i baken!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!