Grönt ljus för Porsche

Porsche har anklagats för att vara en miljöbov - men nu ska sportbilstillverkaren bli ett med naturen och det första steget blir att lansera Cayenne Hybrid. Det är vinkelsexan som kompletteras med en elmotor på 46 hästar för att sänka förbrukningen till under en liter milen. Bilen kommer ut i handeln först om ett år, men tyskarna är angelägna att redan nu visa att de engagerar sig i miljöfrågorna. Det är inte utan man tänker på biskop Brasks välkända brasklapp: "härtill är jag nödd och tvungen".

Foto:

Porsche2008-11-05 08:38


Hittills har alla nya Porsche-modeller varit topphemliga och inlåsta tills premiärdagen. Nu gjorde tyskarna tvärt om och bjöd in oss, som enda nordiska bilnyhetsbyrå, till utvecklingscentret i Weissach. Det händer inte var dag så vi packade resväskan och på plats fick vi uppleva ett bidrag till vår miljö. Mina damer och herrar - låt oss presentera nya Porsche Cayenne Hybrid. Ett rullande bevis för att tyskarna verkligen bryr sig om miljön.

Rent samvete
"Ju fler som väljer en hybridbil desto bättre mår vår planet". Vem kunde tro att ledningen för Porsche skulle säga något liknande för bara ett par år sedan? Men nu är det sant och ingenjörerna har satsat på ett parallellhybridsystem vilket innebär att bensinmotorn på 290 hästkrafter och elmotorn på 46 arbetar på samma axel. Därmed finns möjligheten att frikoppla motorerna ifrån varandra och köra på enbart eldrift utan att bensinmotorn roterar. Man kan alltså köra upp till 125 km/h på bara elkraft och resultatet är noll i utsläpp. Om du däremot trycker plattan i mattan så arbetar båda motorerna i symbios med varandra och lämnar ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Varför Porsche valt detta system beror främst på att det inte kräver någon "total makeover" av grundbilen. Allt som behövs är att en elmotor stuvas in mellan sexan och automatlådan, samt ett batteri i bagagerumsgolvet. Utrymmena kan alltså behållas och tekniken inkräktar ingenting på komforten.

Suveräna siffror
Låt oss vrida runt startnyckeln - elmotorn gör sig redo och bilen susar iväg ljudlöst. Vid tuffare körning startar bensinmotorn automatiskt och prestandan imponerar. Vinkelsexans in- och urkoppling sker mycket diskret och märks tydligast på att varvräknaren står på noll när enbart elmotorn arbetar. Man kan även följa "energispelet" på en display, men det är inte alls lika tydligt som hos ärkekonkurrenten Lexus RX 400h. När vi bromsar genererar elmotorn (som då agerar generator) ström tillbaka till batteriet.
Det här är poängen med hybriddrift, nämligen att energin som frigörs vid bland annat motorbromsning lagras i batteriet och att ingen yttre laddning behövs. Vår testförbrukning slutade på 0,98 liter milen - jämför det med vanliga Porsche Cayenne V6 som sörplar i sig 1,29. Det är en enorm skillnad! Hybridsystemet lanseras först i Cayenne under 2009 och näst på tur står en ny fyrsitsig familjeracer vid namn Panamera Gran Turismo. Konkurrenterna borde vara "gröna" av avund!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!