Kungen bland sportbilar

Det är många historiska tyskar som utkämpat strider vid Borgholms slott. Nu är det dags för ännu en anrik vilding att vända upp och ner på den öländska tillvaron. Ljudet får motståndarna att darra av rädsla och formen bär spår av fyrtioåriga traditioner - men dessvärre får man plundra lika mycket som kung Christian gjorde på ön för att få stålar till härligheten. Dessutom är fartresurserna så olagliga att man riskerar att kastas i fängelsehålan. Men säg mig, vad gör man inte för nya Porsche 911 Carrera?

Foto:

Porsche2004-08-06 07:49

Om det finns en sportbil som är värd att officiellt kultförklaras så är det Porsche 911. Modellen har hängt med sedan 1963 och har fått uppleva många minnesvärda stunder. Fråga bara den biltokige monarken vars sommarbostad ligger ett stenkast från fotoplatsen. Det sa ju bara "klick" när fartkungen Carl Gustaf raggade upp Silvia i en 911. Vi har provkört nya nioelvan och den framkallar också ett "klick" - fast hos fartkamerorna.

Bödeln träder in
Bakom ringmuren på slottsruinens borggård anordnas ofta konserter. Men jag lovar, ingen ljudupplevelse i världen slår Porsches.
Du dirigerar orkestern med hjälp av högerfoten och vid femtusen varv börjar ett musikstycke som är specialkomponerat för 911. Tyskarna har nämligen lyckats pressa ur 325 lustfyllda hästar ur en rumpmonterad boxersexa. Toppeffekten utvecklas vid 6 800 varv men motorn kan piskas femhundra varv ytterligare innan "bödeln" drar åt snaran och tar livet av maskinen. Har du samtidigt petat i sexans växel så visar de båda hastighetsmätarna (en analog och digital för säkerhets skull) hela 285 knutar.
En annan nyhet är att föraren numera kan klocka sina accelerationstider själv med hjälp av ett stoppur på mittkonsolen. Vi testade och sprinten till hundra klarades av på fem sekunder, vilket är urbra!

Liknar en ostbåge
Porsche 911 lider av samma dilemma som renoveringarna av Borgholms slott: förändrar man på grundformen så försvinner mystiken. Det har designerna naturligtvis uppsnappat och karossen bär tydliga spår av fyrtioåriga traditioner. Visst är det maffigt när strålkastarna plirar och pressvecken i fronten ler sitt bredaste leende? Interiören är genomarbetad och vid en snabbtitt får den tunna stoppningen i lädersitsarna de bakre regionerna att stelna av skräck, men vi sitter faktiskt ruskigt bra. Det kan man knappast skriva om sittpositionen i baksätet där jag tillbringade fem mil innan kroppen blev mörbultad. Man sjunker nämligen ihop och får en kroppshållning som en ostbåge, ändå vågar vi påstå att nya nioelvan är den bekvämaste "börsmoppen" som tillverkats. De öländska kullerstenarna gör exempelvis sitt bästa för att knäcka sportfjädringen, men det är en lika svår uppgift som att hålla hastighetsgränserna. Nej, något klippkort hos polisen ingår inte på köpet - trotts att sportvagnens grundpris är 765 000 kronor. Tumregeln är med andra ord fortfarande: eins, zwei, polizei!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!