Pan(t)amera är en hit

Porsche Panamera har blivit ett en "hit" och vad passar då bättre än att den kommer i en ny "grön" kostym? Tysken är komiskt nog bara en futtig bokstav från att förvandlas till en käck insamlingskampanj för Returpack. Å andra sidan går det åt inte mindre än 1 085 000 burkar för att Pantamera, förlåt, Panameran ska bli din. Men som en liten tröst så finns det ju också 200 miljoner returburkar som inte hittat hem!

Foto:

Porsche2013-11-09 05:05


Tyskarna är "laddade" och den nya elsklingen ska charma miljömedvetna kunder med gott om efterföljande nollor på kontot. Porsche Panamera S E-Hybrid är ett rent nöje att ratta, speciellt för miljön. Trots sin vikt på närmare 2,1 ton har flaggskeppet ett koldioxidutsläpp på ynka 71 gram per kilometer och en förbrukning på 0,31 liter milen. Gissa om konkurrenterna kommer bli "gröna" av avund.

För dyr för fyra?Trots sin stora kaross på fem meter har Panamera ett genuint Porscheutseende. Att det rör sig om en hybrid kännetecknas av de limegröna bromsoken. Den pampiga lyxkryssaren imponerar och interiören är lika elegant som man förväntar sig av en familjesportbil i miljonklassen. Fyra passagerare färdas utmärkt i de skålade stolarna av typ "bucket seats". Bagageutrymmet är på 335 liter men om passagerarna i baksätet uteblir så ryms hela 1 153, vilket är riktigt generöst. Vi tar plats bakom ratten i Panamera S E-Hybrid och vrider om starnyckeln som på vanligt Porschemaner sitter till vänster om ratten. Bilen startar inte med bensinmotorn utan på el, om det finns tillräckligt med kräm i batterierna vill säga. Upp till 36 km och maximalt 135 km/h kan man köra enbart på el sedan vaknar V6:an till liv och knuffar på med sina 333 hästar, vilket ger en total effekt på 416 hästkrafter. Behöver du ladda batterierna så görs det smidigast via ett vanligt eluttag, vilket tar fyra timmar.

Mera motorsoundPorsche Panamera finns förutom hybridversionen även med V6:or på 250 (turbodiesel), 310 och 420 hk samt ett par V8:or på 440 respektive 520 hästkrafter. Det är inte så ofta vi sitter bakom ratten på en bil som redan i basutförande kostar en bra bit över en miljon. Att smyga iväg helt obemärkt i laddhybriden känns lite avslaget trots att hundrastrecket fixas på 5,5 sekunder och toppfarten är 270 knyck.
Kraften finns med andra ord där men det hårresande gurglande ljudet som exempelvis nöjesmaskinen i Panamera GTS levererar kan den inte mätas med. Sången från V8:an på 440 hk är öronbedövande och med ljudförstärkaren, sound composer, kan intrycket knappast bli bättre. Det är så här en Porsche ska vara och låta. Hela 30 procent av bilarna ska rulla i Kina och det är måhända inte så konstigt. Bilen är nämligen som gjord för nyrika kineser som älskar att "nöta" baksäte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!