Pepprad Porsche

Den andalusiska staden Jerez bjuder varje år på 3,200 soltimmar. Men när Porsche Cayenne Turbo skulle provköras så var inte vädergudarna på vår sida. Det ösregnade, blåste full storm och på radion uppmanades spanjorerna att stanna inomhus. Men nya Cayenne gillar inte hotellgaragets lugna vrå - bilen är nämligen full av äventyrslusta. Därmed trotsade vi vädrets makter och lät Porschen gå en match mot naturens skoningslösa vrede!

Foto:

Porsche2004-12-22 08:22

Det är en märklig upplevelse att helt smärtfritt hoppa upp "en våning" bakom ratten på Cayenne Turbo. Under femtiofem års tid har vi ju vant oss vid pinsamma gapskratt när byxsömmarna inte pallat entrén i Porsches trånga fartåk. En annan avgörande skillnad är antalet sittplatser. Det här är nämligen den största Porschen som tillverkats och några tokstollar gillar säkert tanken att dra en husvagn i 266 km/h. Häng med på en provkörning som suddar ut gränserna mellan fantasi och verklighet.

Kommer i form
Ljudet av klapprande kastanjetter och frasande volangkjolar hörs i hotellobbyn. Utanför är det inte alls lika trevligt - regnet står som spön i backen. Vår nytvättade Cayenne ser ut att gått en tuff match i gyttjebrottning, ändå har vi inte kört en enda meter. "Men den ser snyggare ut skitig" skämtar Porsches designchef. Han syftar naturligtvis på alla sylvassa kommentarer om formspråket. Passagerarna i Cayenne lider däremot ingen nöd. Här kan de åkande underhålla sig med hjälp av en grovkalibrig ljudanläggning, navigationssystem, färddator och integrerad telefon. Personligen kan jag sitta i timmar och nästan få abstinensbesvär av inredningen som består av tvättäkta Wiltonmattor, utsökt kalvskinn och fräcka aluminiumpaneler. Eftersom vi befinner oss i sherryns huvudstad så åkte vi till en av Jerez bodegor för att testa bagagevolymen. Resultatet blev imponerande 1,770 liter med baksätets ryggstöd nerfällt.

Porsches dubbelliv
Under huven på Cayenne Turbo jobbar en vinkelåtta med dubbelturbo på 450 hästar.
Det innebär att 2,4-tonnaren accelererar till hundra på under sex sekunder och att den kan toppa grymma 266 knutar.
Det är helt enkelt en bil som lever ett slags dubbelliv - för vid sidan om racerbanan forcerar vi hinder som ter sig rent skräckinjagande. Porsche Cayenne Turbo kliver över bergspass på 45 grader utan problem och halvmeterdjupa vattendrag klaras av med ett brett leende. Den permanenta fyrhjulsdriften kröns nämligen med luftfjädring, lågväxel och differentialspärrar.
Undrar du slutligen var modellnamnet har sina rötter? Jo, det är inspirerat av den starka cayennepepparn som i sin tur är uppkallad efter huvudstaden i Franska Guyana.
Därmed är det här en välkryddad Porsche som med sina racing- och terrängegenskaper kan fara i rekordfart dit pepparn växer!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!