Porsche på hal is

Vi befinner oss långt ovanför polcirkeln i norr och är helt insnöade på Porsche Sladdamera, förlåt, Panamera 4S. Här behövs ingen snögaranti, men väl en tillfredställande bilgaranti.

Foto:

Porsche2010-04-14 07:09


Det är nämligen tuffa tag som gäller när vi är på iskallt uppdrag i finska Ivalo. Vi befinner oss på en hemlig testanläggning som används av biltillverkare från hela världen. Men två månader om året öppnas grindarna upp och då tog vi chansen att kyla av tyskarnas familjeracer.
Det är en speciell känsla att genomföra provkörningar nästgårds med den ryska ishavsflottan i Murmansk. Navigationssystemet visar ett oändligt ingenmansland och försöker tröstlöst få oss att vända mot civilisationen, men likt en isbrytare röjer sig testbilen fram i det subarktiska klimatet. Mycket tack vare den underbara vinkelåttan - maskinen drar björnstarkt från botten och river igång riktigt bra på höga varv. Häng med 400 hästar ut på vinterbete och isdans.

Värmande interiör
Isen knakar lite oroväckande under däcken på vår Porsche Panamera 4S som försiktigt rullar ut på den nyplogade sjön. Men att vara nervös i Ivalo tycks vara helt normalt för kvällen innan så slickade vårt flygplan trädtopparna innan det slutligen lyckades landa.
Här uppe tappar man totalt fästet och njuter varje sekund av det, trots att det står en 1,2 miljoner kronors kärra på spel. Både fronten, baken samt den fräcka sidosiluetten känns välbekant och visst - mycket av designen är lånad från lillbrorsan 911. Interiören lämnar ett bestående intryck precis så som man förväntar sig av en familjesportbil i miljonklassen. De skålade framstolarna är av typen "bucket seats" som håller inälvorna på plats och två identiska sportstolar finns placerade i aktern. Man färdas alltså rysligt bekvämt och varmt, speciellt med tanke på att det är femton minusgrader utanför kupén och där står vår stelfrusna instruktör.

Iskalla uppställ
Vi har nämligen fått låna testbilen från Porsche Driving Experience som är tyskarnas egna körskola. Precis som en vanlig körskola så kostar den här utbildningen multum och det är bara att hosta upp mellan 35-50 000 kronor för att lära sig "konståkning" när den är som bäst.
Under huven på vår Panamera 4S arbetar en morrande V8 på 400 hästkrafter som klarar hundrastrecket på fem sekunder och toppar 282 km/h. Det är roligt på autobahn, men här är det snösprutning och tjusiga uppställ som gäller för hela slanten. Mest underhållande är "kontrollerad drivning" där man styr och parerar tvåtonnaren genom kurvorna med gaspedalen. Kan man det med en fyrhjulsdriven familjeracer? Jajamänsan och efter ett par timmar på banan kan vi göra det utan att ha händerna på ratten. Lite av hemligheten ligger naturligtvis i att testbilen är försedd med specialdäck från Nokian med cirka tvåhundra 4 millimeters spikdubb. Här kan Vägverket, numera Trafikverket, snacka om att riva upp partiklar - fast i mer frusen form!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!