Årets hetaste fransyska?

Svepande sensuella linjer i kombination med en välskulpterad rumpa och uppkäftig front är vad som kännetecknar nya Renault Clio. Det var för 23 år sedan som modellen såg dagens ljus och mycket har hänt sedan starten 1990. Tolv miljoner exemplar har lämnat fabriken och Clion har även blivit utsedd till "Årets Bil" inte mindre än två gånger. Frågan är om dagens testbil kan göra ett hattrick?

Foto:

Renault2013-03-19 05:05


Får man vara lite taskig eller snarare ärlig så har de tidigare generationerna bjudit på ett något slätstruket intryck. Nya Renault Clio är något helt annat och vi begav oss till italienska Florens för att provköra årets hetaste, och måhända säkraste, fransyska. Den populära småbilen har nämligen kammat hem full pott i Euro NCAP:s krocktester.

Liten, nätt & lätt
Utseendet är tufft för att inte säga kaxigt och ögat låter sig först luras att det är en tvådörrars coupé. Fransmännen har nämligen knyckt designtricket med att ha dolda bakre dörrhandtag. Fronten med den lätt välvda motorhuven möter de stora strålkastarna som nu även begåvats med LED-ljus. Bakpartiet är kanske inte designmässigt lika starkt som resten av bilen, men avgörandet ligger ju alltid i betraktarens ögon. Inredningen är elegant med bekväma säten och kanske ska vi säga ett särskilt tack för att instrumenten sitter bakom ratten och inte i en centrerad "bula" på instrumentpanelen som i Renault Twingo. Nu har hastighetsmätaren stora, tydliga digitala siffror och den är flankerad av en analog varvräknare till vänster och bränslemätare till höger. Dessutom finns ett multimedia-system med integrerad sjutums pekskärm som går utmärkt att koppla upp mot internet.

Trepip imponerar
Under huven är den största nyheten att Renault Clio erbjuds med trecylindriga maskiner. Den lilla turboladdade bensintrean på 90 hästar dricker bara 0,45 liter milen och har ett fjuttigt utsläpp på 104 gram per kilometer. Ännu fjuttigare är dieselversionen dCi 90 som bara behöver 0,34 liter milen och har ett utsläpp på 90 gram. För att göra det hela än mer krångligt så erbjuds även båda dessa motorer i en ultragrön version med högre utväxling och bättre aerodynamik och vips står det "Optimized" efter modellbeteckningen.
Om du är ute efter den billigaste grundmodellen á 129 900 kronor så ingår dock en gammal bekant bensinfyra på 75 hästkrafter vars soppaförbrukning är hela 0,55 liter milen. Å andra sidan skulle vi aldrig komma på tanken att välja bort den nya bensintrean som går osedvanligt mjukt med diskret stämma. Det rör sig om 10 000 extra i pengar fast betydligt mer i körglädje!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!