Ärlighet varar längst

Slovenien är ett måste för alla budgetresenärer och tillverkare av budgetbilar. Landet är mitt uppe i en brinnande högkonjunktur och här tillverkas dagens testbil: nya Renault Twingo. Modellen är sedan fjorton år tillbaka kultförklarad i grodätarnas rike, men slog aldrig riktigt i Sverige. Nu ska det bli ändring på det tack vare ett rejält kliv uppåt vad gäller säkerhet och komfort. "Har slovenerna lovat att bygga en perfekt bil så gör dom det" säger Renault. Befolkningen är nämligen ärligast i världen!

Foto:

Renault2007-08-29 07:45

Nyligen genomfördes en kul undersökning i trettiotvå av världens huvudstäder. Man "glömde" trettio nya mobiltelefoner för att se hur många som dök upp hos polisen. I Ljubljana återlämnades tjugonio telefoner och huvudstaden fick guldstjärna i undersökningen. Det här genomsyrar på något sätt hela landet: här accepteras inga måndagsexemplar, utan kvalitén ska alltid ligga på topp.

Tuta och kör
Nej, det var inte bättre förr - i alla fall inte om vi snackar krocksäkerhet. Den första Twingon beskylldes för att vara farlig och det blev "spiken i kistan" i Sverige. Nu har fransoserna lärt sig läxan och räknar med fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktester. På plats i kupén så överraskar fransosen med sina utrymmen, mycket tack vare att längden växt med sjutton centimeter. Vi sitter bra inte bara i framsätet, utan även bak som består av två separata stolar.
Instrumenteringen är nerbantad till ett minimum och innehåller i stort sett bara en digital hastighetsmätare samt en soppamätare. Naturligtvis ingår ett vanligt prylfack på instrumentbrädan men det kan förses med ett ovanligt tillbehör, nämligen ett konstgräs som ser till att pinalerna inte glider runt. Men det finns ytterligare två anmärkningsvärda detaljer. 1: tutan sitter fortfarande på gammalt franskt manér längst ut på blinkersreglaget. 2: den enda makeupspegeln som finns har placerats i förarens solskydd. Hmm, det är snudd på könsdiskriminering!

Spektakulär affär
Under huven erbjuds fyrcylindriga bensinmotorer på 1,2-liter med effekter på 60, 75 och 100 hästkrafter. Den senare är GT-versionen och bemästrar hundrastrecket på 9,8 sekunder och toppar 189 km/h. Går du i dieseltankar så finns en oljebrännare på 65 hästar, men det är oklart om maskinen kommer att säljas här. Körmässigt bjuds vi inte på några sensationer: den elektriska styrservon ger löjligt lätt styrning och fjädringen ligger naturligtvis åt det komfortabla hållet.
Några priser är ännu inte spikade, men det franska grundpriset startar på 75 000 kronor. Just nu är det förresten bråda dagar hos Renault - för efter tjugofem år under Volvoflagg så tar fransmännen över på egen hand från den första januari 2008. Vem vet, nästa steg kanske blir att köpa hela Volvo Personvagnar? Hämnden är ljuv, eller vad säger du PG Gyllenhammar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!