Renault kallar inte Espace för minibuss utan föredrar att säga familjelimousine. Ja, vår becksvarta testbil med sina tonade rutor skulle göra sig alldeles utmärkt utanför Grand Hotell i Stockholm. Men portieren skulle säkert bli paff när dörrarna öppnas och några busungar rusar in genom svängdörren - målgruppen är nämligen (utöver Messieur le President) familjer som söker något utöver det vanliga.
Dansa i neon
Utsikten från förarplatsen avslöjar att Grand Espace är något alldeles extra - framrutan ger en fantastisk panoramavy och jag vågar inte ens tänka tanken på stenskott. Förresten har tilläggs-namnet "Grand" inget som helst att göra med den kända hotellkedjan, utan innebär att kärran är förlängd med tjugo centimeter. Det tackar vi för eftersom sju passagerare kan färdas samtidigt utan att gå varandra på nerverna. Ja, istället kan det behövas något lugnande vid första bekantskapen med instrumenteringen. Här är allt digitalt från början till slut och instruktionsboken blir räddande kvällslektyr. Alla mätare dansar i neonljus och den traditionella bilnyckeln påminner om ett kontokort, dock utan kredit. Dessutom sköts handbromsen på elektriskt väg, så behöver presidentens livvakter göra handbromsvändning blir det genast "grand problemé".Det är utan tvekan bekvämligheten som prioriteras i nya Espace. Man svävar fram både tyst och mjukt samtidigt som interiören är ombonad på typiskt franskt manér. Inspirerade av Bengt Frithiofsson så hade även vi "vinprovning" och det visade sig att bagaget svalde 456 liter med samtliga sju stolar på plats. Men möblerar du om och plockar bort fem sittplatser så ökar siffran till 3,050. Då vill det till att ha en motor som orkar dra tunga lass och det gör verkligen turbofyran på 165 hästar. Maskinen klarar hundrastrecket på 9,9 sekunder och toppfarten är 205 km/h. Att "familjelimousinen" dessutom är säker gör ju inte saken sämre. Tidigare har biltypen blivit beskylld för dålig säkerhet men efter att ha tagit full pott i Euro NCAP:s krocktester kan vi sätta punkt för diskussionen. Ja, då återstår bara kuggfrågan vilken presidentbil som är bäst. Jacques Chiracs flexibla Renault, George Bushs bombsäkra Cadillac eller Tony Blairs lyxiga Jaguar? Ja, om det lär de tre vise männen tvista!
Chickt tycker Chirac
Nya Renault Espace känner sig inte riktigt hemmastadd i smålandsskogarna. Den är nämligen bortskämd med både fanfarer och röda mattor. Ja, i alla fall när fransosen Jacques Chirac är på turné med trikoloren fladdrandes i fartvinden. Råkar dessutom presidenten i luven på George Bush och Tony Blair under åkturen så är bussen utrustad med tre sätesrader. Därmed kan handgemäng förhindras!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!