Det våras för Mégane

"Beach 2006" närmar sig med stormsteg och några svettiga gympapass är ett måste. Det har även fransyskan Renault Mégane nappat på och möter våren fräschare än någonsin. Tack vare en slimmad midja, ett lyckat ansiktslyft och fräckare rumpa så är attraktionskraften på topp. Många faller pladask och det är inte konstigt att modellen innehar titeln "Europas mest sålda familjebil". Frågan är om det finns någon tendens till träningsvärk?

Foto:

Renault2006-03-03 08:14

Det är vår längs den franska Rivieran - favorittillhållet för kända artister och rika affärsmän. Atmosfären är en säregen blandning av storstad och operettvärld. På gatorna står miljonbilarna parkerade nästan på varandra och i hamnarna ligger lyxjakterna på rad. Ändå är vi här för att provköra en uppdaterad folkbil som tillverkas i både franska Douai, spanska Valencia och turkiska Bursa. Vi snackar förstås om "nya" Renault Mégane.

Förvirrande lika
Vi förstår om du tittar på bilderna, skakar på huvudet och stillsamt undrar: "vart i helsike är förändringarna?" För ett otränat öga är det svårt att upptäcka vad som inträffat, men efter en guidning av designern Patrick le Quement så är vi experter på alla vinklar och vrår. Bilen har fått mer karaktär i nosen tack vare fräckare strålkastare och en förändrad kylargrill. Även den fräcka rumpan har piffats upp med exempelvis nya bakljus och alla skyddslister erbjuds i karosslacken.
En snabbtitt i kupén avslöjar nya klädslar och en hel bunt tekniska finurligheter, bland annat parkeringssensor, regnsensor och ventilationen har begåvats med ett aktivt kolfilter vilket renar luften från oönskade dofter och odörer. Kupén bjuder på storbilskänsla och fransoserna rullar i bräschen vad gäller ljudisoleringen. Det mesta i interiören är tillverkat av plast men av en kvalitet som ser snygg ut och som ger intryck av att vara hållbar. Det mest udda är handbromsens utförande som påminner om gasreglaget till en Boeing 747.

Stoppas i Sverige
Under huven bjuder inte fransyskan på några större överraskningar och här ligger kanske förklaringen till modellens popularitet? Enkelt men funktionellt är ledorden. Den stora kioskvältaren är en tvåliters direktinsprutad turbodiesel på 150 hästar och ett saftigt vridmoment. Men hur galet det än må låta så saknar maskinen partikelfilter och är därmed dödsdömd i vårt rike där det nya skattesystemet ger en särskild rabatt för dieslar med extra låga utsläpp. Så tills misstaget är åtgärdat får vi hålla till godo med gamlingen: 1,9 dCi. Den har dock fräschats upp och fått en effektökning med tio hästkrafter till 130. För alla blågula supporters blir de vanligaste motorerna tvenne bensinare på 1,6 respektive 2,0 liter. Båda gör sitt jobb utmärkt men det märks tydligt hur dieslarna blir alltmer överlägsna. Inte heller körmässigt bjuder testbilen på några större sensationer eller praktskandaler. Renault Mégane rullar tyst och snällt på de slingriga bergsvägarna runt Rivieran. Visst är fransyskan redo för "beach 2006" - det är bara solhatt, flip flops och coola brillor som fattas!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!