Expedition Koleos

Koleos låter som en grekisk ögrupp eller namnet på den kinesiska OS-maskoten. Men så är inte fallet. Koleos är nämligen en minst sagt internationell stadsjeep från Renault.
Fransmännen står för designen, japanska Nissan för tekniken och tillverkningen sker hos koreanska Samsung. Häng med på ett spännande äventyr med asiatiska, europeiska och afrikanska inslag. Frågan är hur terrängvagnen pallar livet på gränsen till Sahara?

Foto:

Renault2008-07-08 07:26


I marockanska Fez känns det som om tiden stått stilla. De smala gränderna bjuder på rökelsedoftande basarer, förtrollande sagoberättare, turbanprydda kameldrivare och exotiska ormtjusare. Det känns som en dröm ur tusen och en natt, fast utanför hotellet kommer verkligheten ikapp oss. Där står nämligen vår testbil parkerad: nya Renault Koleos.

Upp till bevis
Många människor åker till Karibien för att kryssa. Men det räcker faktiskt att åka på en resa till Marocko. Här får man nämligen verkligen kryssa - mellan arga åsnor och sävliga kameler. Vägarna är dessutom hopplöst dåliga och består av grovt grus samt sönderkörd asfalt. Det är alltså upp till bevis för nya Renault Koleos, men låt oss först ta en snabbtitt på interiören. Tja, inredningen håller riktigt hög kvalitet och inkluderar roliga finesser som lutnings- och höjdmätare. Utrymmet är helt okej för fyra-fem åkande och sittkomforten lämnar inget övrigt att önska. Flexibiliteten är imponerande och ett helt plant lastgolv kan skapas på någon minut. En kul detalj är den tvådelade bakluckan som på en gammal jänkare, vilket gör bilen lättlastad. Let the show begin.

Spännande äventyr
Vägarna längs Atlasbergen har sett sina bästa dagar och varje vindlande kurva leder till ett nytt spännande äventyr. Man känner sig som Indiana Jones bakom ratten, det är bara läderpiskan och fedorahatten som saknas. Under huven erbjuds tre motoralternativ: en bensinfyra på 170 hästar samt två dieselfyror på 150 respektive 175 hästar. Att vår expedition är så framgångsrik beror till stora delar på den sistnämnda maskinen.
Turbodieseln gör ett utmärkt jobb och man kan attackera riktigt eländig terräng. Fyrhjulsdriften är hämtad från koncernkompisen Nissan X-Trail, vilket är positivt. Normalt sköts drivningen på framhjulen men om dessa tappar greppet så skickas kraften med blixtens hastighet till baksulorna. Man kan dessutom låsa fyrhjulsdriften på 50/50-basis men enbart i låga farter. Konstigt nog går det även att välja bort fyrhjulsdriften och bara använda tvåhjulsdrift. Tanken är förstås att spara dyrbara bränsledroppar, men skillnaden är marginell: 0,74 mot 0,79 liter milen.
Expedition Koleos är avslutad!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!