Familjens postbil

Vi har alla sett bilarna i trafiken. Dessa pippigula höghus som kommer farandes hals över huvud i posthornets tecken. Alla svenskar är beroende av dagens testbil - i alla fall vi som önskar vittja lådan i tid varje morgon. Som ett brev på posten lanseras nämligen nya Renault Kangoo och därmed får postverkets 5 900 gamla trotjänare snart avlösning. Men fransosen passar inte enbart i den gula uniformen utan duger precis lika bra åt familjen Svensson!

Foto:

Renault2008-05-23 07:02


Renault Kangoo representerar en biltyp som i Frankrike går under benämningen "Ludospace". Ordet är nästan lika nytt som biltypen och betyder något i stil med en högbyggd fritidsbil. Från början var dessa bilar små skåpvagnar som byggts om för persontransport. Idag är skillnaden inte så stor jämfört med en "Monospace" (MPV). Kangoo är exempelvis bara fyra centimeter kortare än sitt storasyskon Scénic.

Flexibel som få
Kangoo II har växt med hela arton centimeter jämfört men sin föregångare och har därigenom fått mer karaktär av en fulsnygg minibuss. Nu finns gott om plats för fem personer men körställningen är fortfarande tämligen upprätt, alltså lite "kyrkbänkskänsla". Instrumenten är nästan överdrivet stora och visar bara det allra nödvändigaste. Med de frikostiga rutorna blir interiören ljus som en terrass vid Medelhavet och som vanligt finns ett antal finurliga stuvfack. Testbilen har skjutdörrar på sidorna samt en stor takhängd baklucka som funkar utmärkt som regnskydd. Tack vare bilens ståtliga lasthöjd (180 cm över havet) så rymmer bagaget 1,3 kubikmeter och det utan att fälla baksätet! Den stora styrkan hos Renault Kangoo är annars flexibiliteten i kupén. Baksätet kan fällas ner helt eller delvis och på vissa modeller även framsätets ryggstöd.

Något för Gustav?
Turbodieseln på 105 hästar ger tillsammans med den sexväxlade lådan den smidighet och prestanda bilen behöver. "Expressfarter" på motorvägen är inga problem och förbrukningen ligger på 0,57 liter milen. Fjädringskomforten är bättre än i många sedaner och att färdas långt känns inte på något sätt främmande. Även det franska postverket "La Poste" använder sig av Renault Kangoo, vilket märks under provkörningen i Marseille.
Överallt ser man buckliga postbilar och brevbärarna bryter nästan nacken av sig för att spana in testbilen. En superstressad beundrare har brev i båda händerna, under armarna och även i munnen. Förmodligen är han sen till lunchen. Vi frågar vilka egenskaper han tycker är sämst med gamlingen? "Den tråkiga interiören och svajiga köregenskaperna" blir svaret. Allt det har fixats som ett brev på posten. Vad säger du om det Gustav i Vivalla?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!