Fransk "fackpamp"

Är det något man vet om Frankrike så är det att landets hetlevrade fackpampar slåss för sin sak. Strejker pågår för jämnan och hur många gånger har inte uppretade bönder spridit tonvis med dynga längs Champs Elysées? Nu är det bilbranschens tur att drabbas - Renault lanserar nämligen en rullande "fackpamp" i ordets rätta bemärkelse. Nya Scénic är begåvad med sjutton olika prylfack och vi kan verkligen snacka om pampig familjebil!

Foto:

Renault2003-07-04 07:38

"Frankrike lamslås av flygstrejk" står det med feta bokstäver i tidningen Le Monde och Renaults franske pressboss Hubert Falkenberg tackar högre makter för att den internationella provkörningen av Scénic är förlagd till Stockholm. "Här är det bara vädergudarna som strejkar" säger en lagom glad och dyngblöt underhuggare. Ja, regnet öser ner och vi får trösta oss med att nya Scénic är en solskenshistoria.

Sjusitsig på G
Det känns lite märkligt att ta plats i nya Scénic, modellen tillhör ju familjen Mégane men ändå är den olik sina syskon. Är det här måhända resultatet av något utomäktenskapligt förhållande? Nej, inte alls. Förklaringen är att Renault inte vågat experimentera allt för mycket med det yttre utseendet på sin storsäljande "rymdbil". Ändå blir säkert interiören en liten chock för många. Instrumentpanelen ser nämligen ut att vara hämtad från ett fräckt ufo. Alla mätare är digitala och den traditionella startnyckeln är ersatt av ett "smart card". Fåtöljerna i fören innehåller tack och lov inga nymodigheter utan är alldeles förträffliga. Det är nästan lika bekvämt i baksätet som består av tre urlyftbara stolar med ställbara ryggstöd. Alla ni som varit flitiga i sänghalmen kan glädja Er åt att en helt ny sjusitsig Scénic lanseras lite senare i höst.

Kraftiga svängningar
Nya Scénic är som sagt en riktig "fackpamp" och enbart lönnfacken i kupén rymmer 91 liter. Det måste vara nytt rekord och personer med dåligt minne kan få leta i evigheter efter sina tillhörigheter. Tvålitersmotorn glömmer man däremot aldrig, det är nämligen en trevlig bekantskap på 136 hästar som etsar sig fast i minnet. Köregenskaperna är fantastiska och i kupén är det så tyst att man kan höra en knappnål falla. Ja, om man inte rattar en bil med ett pratglatt navigationssystem som jag. Mitt tålamod tog dock slut när kvinnorösten bad mig göra en u-sväng på motorvägen i 120 knyck. Om någon mot förmodan skulle lyda ordern så är fransosen utrustad med dubbla uppsättningar av såväl krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner.
Därmed fortsätter Scénic att vara en hejare på att framföra familjen så säkert, skönt och rymligt som möjligt. Tre egenskaper som är guld värt den dag du står i ett franskt trafikkaos med strejkande bönder runt omkring dig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!