Fransos i "toppform"

Fransmännen brukar inte göra kopior, utan är mer kända i de exklusiva kretsarna för att tillverka originalen. Men spanar du in linjesköna Renault Laguna Coupé noga och har lite god fantasi så är det omöjligt att missa referensbilen: Aston Martin V8 Vantage. Grillen, dörrarna men framförallt bakpartiet är nästan pinsamt lika. Men det finns en gigantisk skillnad - du får nämligen fyra Laguna Coupé till priset av en Vantage.

Foto:

Renault2009-07-07 07:04


Uttrycket "går som på räls" används ofta i reportage om sportbilar med bra kurvegenskaper. Men hittills har rälstrafiken skilt sig från bilarna genom att bakhjulen alltid följer i framhjulens spår. För att en bil ska bemästra det hela krävs att bakhjulen kan svänga, något som är extremt ovanligt. Därför har Renault byggt in "fyrhjulsstyrning" i nya Laguna Coupé och resultatet är en bil som verkligen går som tåget.

Elegant form
Framgångarna för Peugeot 407 Coupé har inte gett ärkekonkurrenten någon ro. När det sedan ryktades att Citroën ska lansera en coupéversion av sin C5 så var det dags att slå näven i bordet. Den tredje versionen av nya Laguna är således en elegant coupé som lånat mycket av sin formgivning från - Aston Martin! Precis som i femdörrarsversionen erbjuder coupén bra utrymmen med god sittkomfort, åtminstone i framsätena. Utrymmet i aktersoffan är förstås begränsat, men har man valt en coupé så får man betala det priset. Testbilen har en välskräddad skinnklädsel medan instrumentpanelen är klädd med ett mjukt plastmaterial. Mätartavlorna har en relativt vardaglig layout men är i alla fall lättlästa och snygga. Den höga midjelinjen gör att man får intrycket av att sitta i en låg sportcoupé, trots att bilen i själva verket är 140 centimeter hög. Aston Martin V8 Vantage är exempelvis bara 126 cm i strumplästen.

Smidig gokart
Vad erbjuder då fransoserna i motorväg? Tja, ingen Vantage-åtta på 420 hästar precis men i testbilen arbetar en helt enastående dieselsexa på 235 hästkrafter som kamperar ihop med en automatlåda. Det har sagts tidigare men tål att sägas igen: det hörs inte att maskinen är en diesel och fransmännen har slagit nytt rekord i "knatterkamouflering". Färden till hundra rullar på 7,3 sekunder och toppfarten är hela 242 km/h. Förutom denna motor erbjuds även dieselfyror på 178 hästkrafter med sexväxlad låda respektive 150 med en sexstegad automat.
Är du mer intresserad av en bensinare så erbjuds enbart ett fyrcylindrigt alternativ på 204 hästkrafter. Vägarna här i södra Portugal har fin beläggning men är oändligt krokiga. Dessutom är Renault Laguna Coupé ingen liten pjäs och har två tredjedelar av sin vikt över framhjulen. Ändå upplevs fransosen som en liten smidig gokart, mycket tack vare den unika fyrhjulsstyrningen som ingår i GT-paketet. Det svenska grundpriset börjar från 299 900 kronor - inte illa för en fransk Aston Martin!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!